خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 22 مهر 1372  | 27 ربیع الثانی 1414 14 اکتبر 1993

 

از خانه به کارخانه سدید در جاده ساوه رفتیم. وسیع و عظیم است. لوله‌سازی و ریخته‌گری و ماشین‌سازی دارد. عمده سهام‌اش از بنیاد صدوق است. توضیحات دادند و از خطوط لوله‌سازی بازدید کردیم؛ برایم جالب بود. خط جدید روش اسپیرال [= درز جوش مارپیچ] را افتتاح کردم. می‌توانند لوله با قُطر پنجاه سانت تا دو متر از ورق کویل تولید کنند. با این صنعت می‌توانیم تمام نیازهایمان را خودمان تأمین کنیم. کارخانه دست دوم است و ارزان خریده‌اند. لوله‌های طرح آبرسانی تبریز را در دست دارند و با طرح آبرسانی وزارت نیرو هم قرارداد بسته‌اند. سپس از ریخته‌گری و ماشین‌سازی و نمایشگاه بازدید شد. مصاحبه‌ای کردم و برای کارکنان سخنرانی انجام دادم.[1] این کارخانه در دوران جنگ هم، مقادیر زیادی گلوله‌های خمپاره و توپ برایمان ساخت.

به دفترم آمدم. آقای [علی] نیازی، [رییس دادسرای نیروهای مسلح]، برای توضیح پرونده متهم به جاسوسی آلمانی آمد. او اخیراً بازداشت شده و مورد اعتراض شدید آلمان است. گفتم بی‌موقع اقدام شده و قرار نبود که فعلاً انجام شود. توجیه درستی نداشت؛

خواست به گردن آقای [مرتضی] آصفی، مدیرکل وزارت امور خارجه بیندازد که او هم تلفنی از خودش دفاع کرد و به گردن آقای نیازی انداخت؛ به نظر می‌رسد اشتباه از خود نیازی است و با عمد است.

عصر کمیته ارز جلسه داشت. درآمدها و هزینه‌ها بررسی و قرار شد که نیاز بازار داده شود و اقدام‌هایی برای محدود کردن تقاضای ارز انجام دهند. تا ساعت هشت و نیم شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، طرح‌های اجرا شده در این واحد صنعتی را تحولی بزرگ و اساسی در صنعت سنگین کشور توصیف کرد و اظهار داشت: «یکی از طرح‌های عظیم دولت در دوران بازسازی، لوله‌کشی‌های سنگین برای انتقال آب، گاز و نفت است که راه‌اندازی خط لوله اسپیرال، در اجرای این گونه طرح‌ها بسیار مؤثر و تعیین‌کننده خواهد بود. در حال حاضر قطر و ترکمنستان که از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان به شمار می‌روند، خواستار انتقال گاز از طریق ایران هستند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.