خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۷۲

سه‌شنبه 20 مهر 1372  | 25 ربیع الثانی 1414 12 اکتبر 1993

 

تا ساعت نُه و نیم صبح کارها انجام شد. دکتر حبیبی برای امور جاری آمد. آقای دکتر [عباس] شیبانی برای داروهای وارداتی کلیوی‌ها آمد. مدیران پُست آمدند. تابلوهایی از اقداماتشان را آورده و نمایشگاهی درست کرده بودند، بازدید کردم و در جمع مدیران برایشان صحبت کردم.[1]

[آقای عبدالله حمد العطیه]، وزیر نفت، معادن و فلزات قطر آمد. از اقدامات ما و تلفن من به فهد و امیرکویت برای نجات اوپک ستایش کرد و خواست که کشورهای گازخیز برای صادرکنندگان گاز هم سازمانی مثل اوپک درست کنند.[2]

آقای میرسلیم برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. عصر دکتر عادلی [رئیس ‌کل بانک مرکزی] آمد. اجازه خواست که در صورت عدم تفاهم با آقای محمدخان کنار برود. گفتم سعی کند تفاهم نمایند. شورای عالی اداری جلسه داشت. دو شورای عالی هماهنگی آموزش فنی و حرفه‌ای و شورای عالی علوم کاربردی را ادغام کردیم. شب تا ساعت هشت و نیم کار کردم و خسته به خانه آمدم.

عفت تعریف کرد که در حرم امام رضا (ع)، خانواده‌های کویتی‌ها را دیده که مدعی بوده‌اند در زمان اشغال کویت توسط عراقی‌ها، فرزندانشان را عراقی‌ها برده‌اند و تاکنون هیچ اثری از آنها نیست و نیز جریان رفتنش به محله فقیرنشین جنوب تهران و بازدید از چند خانواده محروم و وضع بد زندگی آنها و کمک‌هایش را گفت. دو هفته‌ای است که این کار را شروع کرده و من هم تشویقش می‌کنم که ادامه دهد.

 

 

[1] - آقای هاشمی با ابراز رضایت از عملکرد خوب شبکه پستی کشور که در سایه تلاش‌ها و ابتکارات دست‌اندرکاران امور پستی انجام شده است، گفت: «افزایش تعداد مرسولات پستی از سیصد میلیون، به هفتصد میلیون مرسوله در چهار سال اخیر، بسیار ارزنده و خوشحال‌کننده است که چنانچه همین روحیه و نشاط و روند رو به رشد حفظ شود، آینده امیدبخش خواهد بود. مردم اطلاع کافی از چگونگی استفاده از خدمات پستی ندارند؛ اگر در این زمینه آگاهی ( لازم به مردم داده شود، میزان استقبال از خدمات پست افزایش می‌یابد و همه می‌توانند از امکانات پستی به سادگی بهره ببرند. نفوذ مؤثر و گسترده و حُسن انجام وظیفه کارکنان شبکه پستی، در جلب اعتماد و اطمینان مردم و سرعت بخشیدن به‌کارهای روزمره بسیار مؤثر خواهد بود. امانت‌داری، استفاده از افراد صالح و شایسته در ارسال مرسولات پستی، سرعت عمل و رعایت زمان‌بندی‌های تعیین شده، عوامل مهم جلب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به شبکه پستی کشور هستند. رفاه عمومی، صرفه‌جویی، صرفه‌جویی در وقت، هزینه و سوخت و کاهش رفت وآمد مردم از جمله آثار مثبت استفاده از خدمات پستی کشور است که باید از طریق رسانه‌ها، به ویژه صداوسیما در جهت آگاه ساختن جامعه در این زمینه تلاش و برنامه‌ریزی شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2]- مجمع کشورهای صادرکننده گاز یا اوپک گازی که به اختصار (GECF) نامیده می‌شود، به منظور هماهنگی در تولید، صادرات و کنترل قیمت گاز طبیعی در سطح جهان، توسط ایران، روسیه و قطر و تعداد دیگری از کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ (سوم دی‌ماه 1387) تأسیس شد. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز را در اختیار دارند.