خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 15 مهر 1372  | 20 ربیع الثانی 1414 7 اکتبر 1993

 

صبح زود به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. از دیشب باران سبکی می‌بارد. عفت و یاسر هم بودند. بلافاصله به سوی مشهد پرواز کردیم. [آقایان علی‌محمد بشارتی و اکبر ترکان]، وزیران کشور و راه و ترابری، آقای میرزاده و آقای [جلیل] بشارتی، [رییس دفتر امور مناطق محروم] و محافظان و از دفترمان و نمایندگان استان هم بودند.

ساعت هشت و نیم صبح در مشهد فرود آمدیم. استقبال رسمی در فرودگاه انجام شد. مردم در خیابان‌های مشهد، استقبال گرم و با شکوه و پُرشوری داشتند. در دارالزُهد [حرم امام رضا (ع)]، در جمع خانواده‌های ایثارگران شرکت کردم. بعد از استماع گزارش، سخنرانی دلگرم‌کننده برای آنها داشتم.[1]

سپس در اجتماع عظیم مردم در صحن شرکت کردم و به احساسات بسیار باشکوه مردم پاسخ دادم. آقای [عباس واعظ] طبسی، [تؤلیت آستان قدس رضوی]، خیرمقدم گرمی گفت و من سخنرانی فشرده‌ای ایراد کردم.[2] نزدیک ظهر مراسم تمام شد.

در اتاق مُشرف بر حرم شریف، زیارت مختصری کردم و بعد از نماز ظهر و عصر و ناهار، تا ساعت سه و نیم استراحت نمودم. ناصر، فرزند آقای طبسی آمد و از جلسه دادگاه تعریف کرد که به شکایت او از آقای [سید محمد موسوی] خویینی‌ها، [مدیرمسئول روزنامه سلام] رسیدگی می‌کرد؛ از موضع دادگاه و اعضای هیأت منصفه که تلاش می‌کردند از او رضایت‌نامه بگیرند و نداده، ناراضی بود.

عصر در جمع طلاب و علما در دانشگاه رضوی شرکت کردم. بعد از ابراز احساسات بسیار پُرشور و خیرمقدم آقای طبسی، من دربارة وظایف روحانیت در این مقطع زمانی و ضرورت استفاده از فرصت بی نظیری که در اختیارمان آمده، در بُعد مدیریت کشور و تبلیغ اسلام خالص و بی‌پیرایه، مفصل صحبت کردم.[3]

شب در استانداری خراسان، در جلسه شورای عالی اداری شرکت کردم. گزارش‌های خوب و دلگرم‌کنندة [آقای اسماعیل مفیدی]، استاندار و مدیران کل صنعت و جهاد و برنامه و آب و کشاورزی را شنیدم؛ همگی در جهت سرعت سازندگی و توفیق برنامه اول و نیازها در برنامه دوم بود. تقاضاهای نمایندگان مشهد نیز مطرح شد. من صحبت کردم.[4]

بعد از صرف شام، مراجعت کردیم. در راه آقای کریمی، [قائم مقام آستان قدس رضوی]، با عبور از زیرگذر اطراف حرم توضیحات داد. در مسیر رفت و برگشت به احساسات مردم جواب دادم. آخر شب به زیارت حرم مطهر رفتم.

 

[1] - آقای هاشمی با ابراز خوشحالی از اینکه در کنار خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران است، اظهار داشت: «در کنار خانواده شهدا بودن، توفیقی است بزرگ و امیدوارم بتوانیم از انفاس قدسیه شهدا و دعای خیر شما برای خدمت به مردم استفاده کنیم. به نظر من، مردم به طورکلی به سه گروه تقسیم شده‌اند؛ یک گروه از مردم، خودخواهان‏اند که مردم و جامعه را فقط برای خود می‌خواهند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. در مقابل آنها گروهی هم وجود دارد که خود را در مقابل جامعه فراموش کرده و فقط به فکر جامعه هستند و در حفظ ارزش‌های انسانی می‌کوشند و از خود برای جامعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. گروه سوم افرادی هستند که برای حفظ ارزش‌های اسلامی، از خود مایه می‌گذارند و در حقیقت پرچمداران کاروان بشریت هستند. خانواده‌های شهدا، سرمایه بزرگی برای سازندگی و حفظ انقلاب‌اسلامی هستند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من امروز مشهد را با چهره خندان و شاد، به‏گونه‌ای دیگر دیدم. جوانان نورانی و پُرطراوت از نظر من، پیکره اصلی آینده هستند. زیارتشان در خیابان‌های مشهد و در این اجتماع باشکوه و معنی‌دار، امیدم را به‌آینده و توان خدمت را بیشتر کرد. نمی‌توانم احساس خود را با کلمات برای شما توضیح دهم و شما نمی‌دانید که چقدر به‌مردم و توده مردم به‌خصوص طبقه جوان علاقه‌مندم و آرزو دارم که این مردم را شاد و خرم و مرفه ببینم. با تکمیل کابینه، اولین سفر خود را به‌منظور کسب فیض از شهر ولایت و امامت آغاز کردم و هدف اصلی از این سفر، استمداد از آستان مقدس امام هشتم است که به ‌من توفیق دهد، در این دوران حساس، مسئولیتی را که شما بر دوشم گذاشته‌اید، با موفقیت به‌انجام برسانم. در شرایطی که منطقه دچار این‌همه جنگ و خون‌ریزی است، ایران اسلامی، آزاد، آباد و مستقل و در حال سازندگی است. آنچه در برنامه اول توسعه اقتصادی پایه‌گذاری شد، خیلی‌ها می‌گفتند این برنامه‌ها بلندپروازی است، اما امروز می‌بینیم که اکثر آنها تحقق یافته است و هم اکنون در دورافتاده‌ترین مناطق کشور نیروهای انقلاب در کار سازندگی هستند. در حال حاضر سه استان تخریب شده از جنگ، سر از خاک برداشته‌اند و اصل بازسازی را پشت سر گذارده‌اند. در مناطق محروم کشور، طی چهار سال گذشته صدها میلیارد تومان هزینه عمران شده است. مشکل تأمین انرژی، گاز، راه و راه‌آهن، حمل ونقل به میزان قابل توجهی مرتفع شده، کشاورزی که اساس زندگی ماست، به‌تمامی آرمان‌های خود در برنامه اول رسیده است. صنایع سنگین و سبک و تبدیلی، مخابرات، دام و شیلات و کویرزدایی که در همه دوره‌ها فراموش شده بود، زنده شده است و آنچه در دست اجراست بسیار وسیع‌تر و سازنده‌تر از برنامه‌های اجرا شده می‌باشد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ارتقای سطح آگاهی و دانش طلاب و حوزه‌های علمیه سراسر کشور به مسائل روز جهانی، برای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، یک ضرورت است. سطحی نگری به مسائل جامعه و دل‌مشغولی به‌امور روزمره، یکی از آفات جدی نظام اسلامی است و روحانیون و علمای دینی، باید با آگاه کردن مردم، توجه به ‌نیازهای فکری جامعه و آینده‌نگری، سیاست‌های دولت را برای مردم تشریح کنند. امروز تحریف واقعیت‌های انقلاب، به‌مراتب بیش از تبلیغ واقعیت‌هاست. قدرت‌های استکباری تلاش می‌کنند چهره ایران اسلامی را در دنیا چهره‌ای تروریست، خشن و ضدمردمی معرفی کنند و شما روحانیون لازم است با اتخاذ شیوه‌های مناسب تبلیغی و معرفی اسلام واقعی، تبلیغات آنان را خنثی کنید که چنانچه اسلام بی‌پیرایه و اصیل به‌دنیا معرفی شود، قلوب بسیار زیادی مجذوب آن خواهد شد. با توجه به عنایت خاص مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه باید از این فرصت الهی به‌خوبی بهره‌برداری کند تا حوزه‌ها پس از 1400 سال درخشش آل پیامبر، مرکز تجدید عظمت اسلام باقی بمانند. آگاهی مردم و مدیریت دینی جامعه، دو مشخصه جامعه امروز ایران به شمار می‌رود. توسل به‌ خشونت و زور برای آگاه کردن مردم، مردود است و در اسلام جایگاهی ندارد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[4] - آقای هاشمی، به اهمیت خراسان به عنوان یک استان نمونه و مقدس و مورد توجه اشاره کرد و اظهار داشت: «دولت مصمم است با اجرای طرح‌های مهم و اساسی از جمله فولاد، راه‌آهن مشهد- بافق و معدن سنگ‌آهن و همچنین ذغال‌سنگ طبس، چهره این استان را دگرگون کند، زیرا مشهد مقدس، آبروی نظام و کشورهای اسلامی است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.