خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۷۲

چهارشنبه 14 مهر 1372  | 19 ربیع الثانی 1414 6 اکتبر 1993

 

ساعت هشت و نیم صبح برای معرفی آقای [مرتضی] محمدخان، به مجلس رفتیم. صحبت کوتاهی در صلاحیت‌های او نمودم[1] و به دفترم برگشتم. مراجعات و نامه‌های زیادی از نمایندگان داشتم. مخالفت جدی با او نشد و تأیید شد.

گروهی از پاسداران جماران و سعدآباد آمدند. به خاطر زحمات اضافی که در دوره تعمیر منزل و اقامت ما در میهمانسرای سعدآباد کشیده‌اند، از آنها تشکر کردم.

آقایان [مصطفی] پورمحمدی و حمید [رضا] نقاشیان آمدند. گزارش کارهای اقتصادی و آثار آن را که با اهداف خاص انجام می‌دهند، دادند و از شایعات و مخالفت‌هایی که می‌شود، و مخصوصاً از مخالفت‌های نظامی‌ها که باعث مخالفت رهبری هم شده است، شکایت کردند؛ صحبت‌ها ناتمام ماند.

یکی از کارکنان گمرگ آمد. حرف مهمی نداشت. بی‌خود وقت داده بودیم، با اصرار فاطی. شورای عالی استاندارد جلسه داشت. مصوباتی براساس قانون جدید داشتیم.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. استان شدن قزوین و [آقای محمدرضا رحیمی به عنوان] استاندار کردستان تصویب شد. استان شدن قم به کمیسیون رفت. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. چمدان را برای سفر فردا بستم.

آقای [علاءالدین] بروجردی از وزارت امورخارجه اطلاع داد، در رسانه‌های ترکیه اعلان شد که گروهی تُرک و ایرانی در ترکیه بازداشت شده‌اند که قصد انتقال اورانیوم به ایران داشته‌اند. نام ایرانی‌هایی که برده‌اند، مأموران اطلاعات ما هستند؛ این اتهام بی‌اساس است. گفتم سفیرشان را احضار کنند و به عنوان یک توطئه معرفی کنند و اعتراض نمایند.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تشریح ویژگی‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، برنامه ایشان را هماهنگ با سمت‌گیری کلی اقتصاد کشور دانست و گفت: «با توجه به شرایط جهانی، نبود وزیر امور اقتصادی و دارایی به معنای مردد بودن در بعضی مسائل عمده خواهد بود؛ ضمن آنکه این مسأله در خود وزارتخانه و بانک‌ها نیز تردیدآمیز است و موجب می‌شود که بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها معطل بماند. ما نباید به خاطر بعضی اختلاف‌سلیقه‌ها، به خودمان اجازه دهیم که این کار مهم کشور را به حالت تردید و بلاتکلیفی نگاه داریم، به خصوص که این روزها از هر جهت باید وضع‌مان روشن باشد. خوشبختانه آقای‌محمدخان از تمامی عواملی که برای تصمیم‌گیری اهمیت دارد، در حد ( بالایی برخوردار است و من فکر می‌کنم، بقیه افرادی هم که مطرح بودند، از جمله افرادی که مجلس مطرح کرد نیز فاقد این صلاحیت‌ها نیستند، ولی در شرایط فعلی به نظر من صالح‌ترین فرد، آقای محمدخان است.»