خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۷۲

دوشنبه 12 مهر 1372  | 17 ربیع الثانی 1414 4 اکتبر 1993

 

در گزارش‌ها اخبار روسیه داغ و در صدر است. از دیروز درگیری مسلحانه شروع شده و طرفداران پارلمان چند نقطه را تصرف کرده‌اند. سپس حمله متقابل نیروهای دولتی شروع شد و آنها پارلمان را به گلوله و توپ بستند. سرانجام امروز عصر مقاومت مجلسیان در هم شکست و تسلیم شدند. خرابی‌ها، کشته‌ها و زخمی‌ها هم کم نیست.

آقای [سیدیونس] موسوی، نماینده آبادان آمد. از پیشرفت کار بازسازی تشکر کرد و برای مسائل جنبی استمداد نمود. خودش قبلاً کارمند بازسازی بوده است. [آقای محمدرضا ناصری]، نماینده میمه و بُرخوار آمد و برای گاز و دانشگاه آزاد اسلامی استمداد کرد.

آقای [سیدحسین] حسینی شاهرودی، [نماینده شاهرود و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس] آمد. مبتلا به سرطان است. شیمی درمانی کرده و موهایش ریخته، ولی امیدوار است. در مورد وزیر جدید اقتصاد و سیاست تعدیل صحبت کرد و خواسته‌های اداری و عمرانی شاهرود را مطرح نمود.

آقای [علی] دانش منفرد، نماینده آشتیان و تفرش آمد. گزارش اوضاع آنجا را داشت و خواسته‌ای جز سفر من به منطقه‌اش نداشت. موافق توسعه زیاد دانشگاه تفرش نیست و می‌گوید در سطح فعلی تکمیل شود.

[آقای بایک اُف]، وزیر انرژی [و منابع سوخت] قزاقستان آمد. از توافق‌هایش در مورد نفت و بازرگانی و حمل و نقل اظهار رضایت کرد و در مورد حوادث روسیه گفت. معتقد است یلتسین زیاده‌روی و عجله می‌کند؛ بهتر بود صبر می‌کرد تا انتخابات انجام شود.

جمعی از نمایندگان جنوب خراسان آمدند و خواستار لوله کشی گاز و تسریع و توسعه در احداث راه‌آهن شدند. راجع به سفرم صحبت شد. عصر آقای حبیبی آمد. راجع به ساختمان 14 طبقه مدرسه شهید مطهری در سعدآباد و راه علاج آن صحبت شد. مزاحم میهمان سرای ریاست جمهوری است.

جلسه شورای اقتصاد، تبدیل به جلسه شورای عالی مناطق آزاد شد. تصمیماتی گرفتیم. آقایان نوربخش و عادلی به نمایندگی از دولت، راجع به پیشنهادها در مورد مهلت دسته جمعی کشورهای عمده غربی توضیح دادند.[1] بناست به دعوت وزیر اقتصاد فرانسه به پاریس بروند.

آقایان [محمدرضا] باهنر، [علی محمد] بشارتی و [محمدرضا] رحیمی، دربارة مسأله استانداری رحیمی [در کردستان] و احتمال مخالفت رهبری تماس گرفتند که مشکل‌شان با تماس تلفنی من با رهبری رفع شد.

 بچه‌ها برای شام در خانه ما بودند. مهدی خبر داد که با شرکت ایتالیایی در مورد واگذاری 30 درصد کار سکوهای گاز پارس جنوبی به ساخت داخلی توافق شده است.

 

[1] - در سال 1372، به دلیل ارزان شدن قیمت نفت و کاهش نقدینگی ارزی، بخشی از آل سی‌های باز شده بازرگانان کشور، نزد بانک‏های اروپایی، برای پرداخت ارز دچار مشکل شد. بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، با مذاکرات فشده جداگانه با کشورهای غربی، توانستند به توافقات خوبی برای نحوه پرداخت بدهی‏های معوقه دست یابند.