خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۷۲

 

یکشنبه 11 مهر 1372  | 16 ربیع الثانی 1414 3 اکتبر 1993

 

آقای مشکینی از سازمان تبلیغات اسلامی آمد. پیشنهادهایی داشت. خواستار تشکیل حزب جدید شد. جمعی از مسئولین سازمان نهضت سوادآموزی آمدند. آقای [محسن] قرائتی گزارش کار داد. دو نفر از سوادآموزانی که با ادامه تحصیل، خود را به دانشگاه رسانده بودند، صحبت کردند. تشویقشان کردم و وعده حمایت بیشتر دادم.[1]

آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] و مدیران شرکت راه‌آهن و آقای [محمد] سعیدی‌کیا آمدند. برای تسریع در ساخت راه‌آهن خط بافق - بندرعباس و راه‌آهن خط کرمان و سرخس به مشهد، همچنین اصلاح واگن‌های قدیمی از رده خارج، برای خط مشهد که چند تایشان را به صورت اتوبوس درمی‌آورند، استمداد کردند. آقای سعیدی‌کیا اظهارآمادگی برای خدمت در [پُست] پیشنهادی دیگر کرد.

آقای [مصطفی] میرسلیم، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. قرار شد خبرگزاری جمهوری اسلامی، روزنامه‌ای تأسیس کند که اُرگان دولت هم باشد.

شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة مذاکرات تلفنی با ملک فهد و امیرکویت، سفر من به خراسان و آسیای میانه، اجازه مصرف بودجه شرکت‌های دولتی و اوضاع روسیه و گرجستان و کوه‌نوردی ایشان تا کلک‌چال[2] مذاکره کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی از بی‌سوادی به‌عنوان یکی از آثار سوء بی‌عدالتی تحمیل شده به کشور و یک عیب بزرگ در جامعه اسلامی یاد کرد و با اشاره به موفقیت نهضت سوادآموزی در تحقق اهداف آموزشی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، به عنوان یک جهاد فرهنگی انسانی گفت: «تلاش بیشتری برای سازماندهی و دعوت جدی‌تر از بی‌سوادان برای شرکت در کلاس‏های نهضت انجام خواهد گرفت و سعی می‌شود تا پایان برنامه دوم مسأله بی‌سوادی حل شود و این سرمایه‌گذاری‌ها، جهت تعمیق آموزش‌های عالی‌تر به کار رود. دولت مصمم است با حمایت بیشتر از نهضت سوادآموزی در برنامه دوم، این راه مقدس را تا رسیدن به نقطه مطلوب و حل مشکل بی‌سوادی ادامه دهد.» ایشان با قدردانی از تلاش آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در دورافتاده‌ترین نقاط محروم کشور، به یاد دادن سواد مشغول‌اند، محروم بودن کودکان و نوجوانان کشور از نعمت سواد را برای نظام غیرقابل‌تحمل دانست و با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و توجه بیشتر و دقیق‌تر دست‌اندرکاران آموزش به‌این بخش اظهار داشت: «علما و هنرمندان و رسانه‌های ارتباط جمعی، باید برای نشان دادن زشتی‌ها و پیامدهای منفی بی‌سوادی و جذب و تشویق بی‌سوادان به نشستن در کلاس‌های درس، ابتکار و خلاقیت داشته باشند. همه کسانی که در این جهاد مقدس فرهنگی و انسانی سهم دارند، نزد خداوند جایگاه مناسبی پیدا کرده‌اند و از جمله ذخیره‌های با ارزش فرهنگی و آموزشی نظام و کشور اسلامی به‌شمار می‌روند. امیدوارم با توجه به حمایت‌ها و عنایت خاص مقام معظم رهبری به‌امر سوادآموزی، این راه مقدس با موفقیت طی شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

 

[2] - پناهگاه کُلَک‌چال، یکی از پناهگاه‌های کوه‌نوردی در شمال تهران است. ارتفاع این پناهگاه از سطح دریا ۲۶۰۰ متر است. این پناهگاه سه مسیر دسترسی دارد: بوستان جمشیدیه، گلاب‌دره و دره وزباد. پناهگاه دارای تأسیسات آب و برق است و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود. این پناهگاه در سال ۱۳۳۹ و توسط سازمان پیشاهنگی ایران ساخته شد. می‌توان از راه پیازچال، در پایان بهار، از کُلَک‌چال به دیگر پناهگاه‌های کوه‌نوردی مانند شیرپلا عزیمت نمود.