خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۷۲

چهارشنبه 7 مهر 1372  | 12 ربیع الثانی 1414 29 سپتامبر 1993

 

[آقای علی محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد. گزارشی داد از وضع نیروهای انتظامی و شهرداری‌ها و برنامه‌ای که برای کنترل و فعال کردن آنها دارد. از اینکه حکم رهبری در مورد جانشینی [فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی] ضعیف است، گله کرد. در مورد تعویض رییس پلیس تهران و بعضی استاندارها صحبت شد؛ گفتم با اظهارات تند، روحیه شهرداری‌ها را ضعیف نکنند، ولی مراقبت جدی برای جلوگیری از خودسری‌ها بشود و تکیه بر انتخابی‌کردن شهرداری‌ها باشد.

آقای کاشان، [معاون بانک مرکزی] آمد. گزارش مذاکرات از آلمان دربارة مهلت بیشتر برای پرداخت تعهدات معوق را داد؛ راضی است. قرار شده تا دو ماه دیگر کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و... اقدام کنند.

آقای [عبدالله] عقبایی، [فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ] آمد. از برخوردهای وزیر کشور گله کرد و از خدماتش گفت. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس جمهور] آمد. گزارش سفر به استان خوزستان و پیشرفت‌های بازسازی را داد و برای اعتبار بیشتر استمداد کرد.

آقایان [محمدعلی] تسخیری، [علی] لاریجانی و [سید محمد] صدر، از شورای عالی تبلیغات آمدند. گفتند جریان گذشته کارشان به بن بست رسیده و تصمیم گرفته‌اند، تحرک را در سازمان زیرنظر وزیر ارشاد داشته باشند و مدیریت سازمان هم مشاور [وزیر] باشد؛ پذیرفتم و قول حمایت دادم.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. شب آقای آقازاده، [وزیر نفت] از ژنو خبر داد که کویتی‌ها بدخلقی می‌کنند. برای تکمیل کار تصمیمات خوبی گرفته شده و لازم است که من با امیر کویت صحبت کنم؛ فوراً به وزارت امورخارجه گفتم ترتیب مذاکره تلفنی داده شود که ساعت هشت شب به نتیجه رسید. صحبت گرمی داشتیم و پذیرفت که باعث به هم خوردن توافق اوپک نشوند. خوشبختانه همه مسائل حل و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد که امید است، قیمت نفت را اصلاح کند.