خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۶ مهر ۱۳۷۲

 سه‌شنبه 6 مهر 1372  | 11 ربیع الثانی 1414 28 سپتامبر 1993

 

صبح در مراسم شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران شرکت کردم. رؤسای دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی گزارش دادند و من جوایز را دادم. برایشان صحبت کردم و سیاست‌های آموزشی را گفتم.[1]

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس جمهور] برای امور جاری کشور آمد. عصر [آقای اسحاق جهانگیری]، استاندار اصفهان آمد و برای توسعه جاده‌های اصفهان استمداد کرد. شورای عالی اداری جلسه داشت. روش صدور احکام بازنشستگی را اصلاح کردیم. آقای [مرتضی] محمدخان آمد و در مورد برنامه‌اش [برای وزارت امور اقتصادی و دارایی] توضیح داد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کشور بدون نیروهای تحصیل‌کرده و صالح، نمی‌تواند به پیشرفت و استقلال برسد و ضعیف‌ترین کشورها، آن‌هایی هستند که از نیروی متخصص و مستعد کافی محروم هستند. دانشگاه‌های کشور استحقاق دارند به‌علم و اخلاق مسلح باشند. انسان‌های متدین، انقلابی و باسواد، رُکن اصلی ( پیکره جامعه هستند و در محیط‌های دانشگاهی کشور، لازم است روحانیون و نمایندگان ولی‌فقیه و دانشجویان با تبادل افکار هرچه بیشتر، این پیکره را تقویت کنند. قطع رابطه با مراکز علمی دنیا در جهت منافع کشورمان نیست و در برنامه دوم این ارتباطات و استفاده از پیشرفت‌های علمی جهان بیشتر مورد توجه خواهد بود. استفاده از نیروهای متخصص ایرانی خارج از کشور، از سیاست‌های دولت است و مسئولان باید به‌این امر توجه داشته باشند. امیدوارم که در سایه راهنمایی‌های ارزشمند به یادگار مانده از حضرت امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همت و همکاری اساتید و دانشجویان ایران اسلامی، در پایان برنامه دوم توسعه، یکی از مراکز پیشرفته دنیا را داشته باشیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.