خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۷۲

چهارشنبه 31 شهریور 1372  | 3 ربیع الثانی 1414 22 سپتامبر 1993

در گزارش‌ها، اقدام یلتسین به انحلال پارلمان روسیه و متقابلاً اقدام پارلمان به عزل یلتسین و جایگزینی روتسکوی به جای او و حکم دادگاه قانون اساسی روسیه به‌خلاف بودن اقدام یلتسین و بحران و صف‌‌کشی‌های داخلی و حمایت قدرت‌های غربی از یلتسین، مهم‌ترین مسائل روز است.

به دفتر رهبری رفتیم. آقای رائو هم برای ملاقات آمد. قسمتی از ملاقات را ماندم و قبل از اتمام مذاکرات، برای شرکت در مراسم رژه نظامی هفته دفاع به میدان آزادی رفتم. سخنرانی کوتاهی نمودم[1] و رژه یگان‌ها را تحویل گرفتم؛ سپاه منظم‌تر از دفعات قبل شده بود.

تا عصر کارها را انجام دادم. سپس ساعت سه برای بدرقه هیأت هندی به فرودگاه رفتیم. بعد از مصاحبه و بدرقه رسمی به دفتر مراجعت کردیم. برای انجام کارهای مانده به دولت نرفتم.

سر شب آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] آمد و برای مذاکرات جلسه اوپک کسب نظر کرد. آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و برای سفر به اجلاس آژانس انرژی اتمی نظر خواست و برای ارز قراردادهای روسیه و چین استمداد کرد. با [آقای هلموت کهل]، صدراعظم آلمان، تلفنی صحبت کردم. قرار شد برای حل مشکل بدهی‌های مُعوق اقدام کنند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جانفشانی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس، این اطمینان را به‌وجود آورده است که دیگر قدرتی جرأت نخواهد کرد، گستاخی عراق را تکرار کند. انقلاب اسلامی ایران، یک نمونه تاریخی از مقاومت امتی در برابر طاغوت است. دنیای استکباری، صهیونیستها و ارتجاعیون که ایران اسلامی را تهدیدی برای موجودیت خود میدانند، با تشکیل مثلثی شوم، پیوسته در تلاشاند بهاین انقلاب ضربه بزنند. حمله رژیم بعثی بهایران، نتیجه تحریک این مثلث شوم بود. مقاومت نیروهای مسلح و مردم نشان داد، ضربه زدن بهانقلاب، یک خیال خام برای آنها است. ایران اسلامی با الهام از قرآن، اسلام و هدایتهای امام راحل، توانست دوران دفاع از آرمان‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد. دوران دفاع مقدس، نشان داد هر اندازه دشمن قوی و نیرومند باشد، در برابر وحدت و یکپارچگی ملت و رهبری، محکوم به شکست است.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.