خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

• دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۷۲

دوشنبه 29 شهریور 1372  | 1 ربیع الثانی 1414 20 سپتامبر 1993

ساعت هشت صبح به دفتر رسیدم. سپس به حسینیه امام خمینی (ره) رفتم و در جمع ائمه جمعه سخنرانی کردم.[1] تأکید بر کارهای بنیادی فکری برای تقویت باور مردم و توجه به کارهای زیربنایی کشور و توصیه مردم به این سیاست‌ها نمودم.

تا ساعت یازده ونیم صبح کارها را انجام دادم و برای استقبال از [آقای ناراسیمها رائو]، نخست وزیر هند به فرودگاه [مهرآباد] رفتم. پس از استقبال رسمی و مصاحبه کوتاه،[2] آن‌ها به اقامتگاه رفتند و من به دفترم برگشتم. آقای محمدی گیلانی، [رییس دیوان عالی کشور] آمد و برای تعمیر ماشین حفاظت‌اش و کارهای عمرانی و مواردی که به او مراجعه شده، استمداد کرد.

ساعت چهار بعد از ظهر هیأت هندی برای مذاکرات آمدند. مذاکره دربارة همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای و جهانی، حدود یک ساعت طول کشید. خواستار وقت خصوصی شدند؛ فردا شب را تعیین کردیم.

شب برای ضیافت شام به مرکز مطالعات وزارت امور خارجه رفتم. قبل از شام هیأت ترکمنستانی برای ملاقات آمد. گزارش توافق در مورد اتصال خط آهن در منطقه ترکمن صحرا به علاوه سرخس و عبور لوله گازشان از ایران در مسیر جدید را دادند.

قبل از شام و ضمن صرف شام، سئوالات زیادی از آقای رائو [نخست وزیر هند] کردم؛ از وضع برق و غذا و راه‌آهن و صنایع اتمی و روابط با روسیه و پاکستان و چین و مسجد بابری و مشکل تامیل‌ها و وضع مذاهب و فِرَق و مخصوصاً هندوها و به همه سئوال‌ها، جواب روشن داد. گوشت نمی‌خورد و غذایش گیاهی بود؛ گفت سنت خانوادگی‌اش این است. از فشارهای آمریکا گله داشت و گفت معاملات سلاح با روسیه را به هم زده‌اند.

[1] - آقای هاشمی، در این سخنرانی قاطعیت دولت را در پیشبرد طرحهای زیربنایی و اساسی کشور و اجتناب از انجام امور سطحی و روزمره، مورد تأکید قرار داد و از ائمه جمعه خواست تا در این زمینه، اهداف عالی نظام را برای مردم تبیین کنند. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «خداوند حجت را بر علمای دین و متولیان امور ارشاد دینی تمام کرده است؛ زیرا امروز مجموعه و ترکیبی بسیار مهم، شامل اعتماد مردم و در اختیار داشتن مدیریت جامعه فراهم آمده است و این امکانات الهی، وظیفهای سنگین را متوجه علما و روحانیون میکند. روحانیت، به ویژه ائمه جمعه، ضرورت دارد برنامههای کاری را متناسب با موقعیت موجود تنظیم کنند. در دنیای کنونی، هیچ کشوری را نمیتوان یافت که مردم آن همانند ملت مسلمان ایران تا این حد از رهبری نظام و دولت خود حمایت کنند و پشتیبان آن باشند. لذا امروز حجت از طرف خداوند، تمام و نعمت الهی نیز کامل است و ما باید از فرصت پدید آمده، در جهت معرفی هرچه بهتر دین خدا و هدایت صحیح مردم در مسیر اهداف الهی، بهترین استفاده را بهعمل آوریم. نقش ائمه جمعه در حفظ نشاط و شادابی مردم و حضور آنان در صحنههای مختلف انقلاب، حائز اهمیت است. روحانیت اسلام بهعنوان یک مجموعه فکری و تعیین کننده در مسیر حرکت انقلاب، باید از رهگذر آشنایی و نزدیکی با واقعیتها، وظایف مهم خود را با آگاهی هرچه بیشتر بهمورد اجرا و عمل بگذارد و با توجه به قناعت فکری جوانان و بارور کردن ایمان آنان حقانیت و درستی راه و فکر خود را نشان دهد.» آقای هاشمی، اهمیت تلاش در جهت ثبت یک الگوی خوب و نمونه حکومتی در تاریخ را خاطرنشان کرد و ضمن مردود دانستن تصمیمهای سادهاندیشانه و سطحی در زمینه مسائل حکومتی و کشورداری گفت: «ما نمیتوانیم در اداره کشور بهطور سطحی و خودخواهانه برخورد کنیم و در برنامه‌های خود، نسلهای آینده این کشور را نادیده بگیریم و تمامی سرمایهها و امکانات سرزمین اسلامی را برای کالاهای مصرفی و نیازهای روزمره هزینه کنیم. ما اهداف بلندی را برای آینده کشور و ملت پُرافتخار ایران دنبال می‌کنیم.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در این مصاحبه آمده است: «جناب آقای رائو محبت کردند و دعوت ما را پذیرفتند. ما از ایشان تشکر می‌کنیم. گویا این اولین سفر مقامات هند در سطح نخست‌وزیر باشد در دوران بعد از انقلاب که به ایران تشریف آوردند. ما در این سفر ایشان، برنامه وسیعی برای مذاکراتمان داریم. کارهای متعددی، هم سیاسی و هم اقتصادی و هم در بُعد منطقه و جهانی در برنامه مذاکرات ما خواهد بود. شرایط ایران و هند به گونه‌ای است که در خیلی از موارد، می‌توانند مکمل همدیگر باشند. از این جهت من امیدوارم که سفر ایشان برای هر دو کشور منشأ خیر باشد و روابط ما را در سطح بالاتری قرار دهد.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبههای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.