خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۷۲

شنبه 27 شهریور 1372  | 30 ربیع الاول 1414 18 سپتامبر 1993

 

صبح زود دکتر نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] آمد. با هم برای مراسم شروع سال تحصیلی، به مدرسه دخترانه حافظ رفتیم. در راه توضیحات داد. بعد از قرائت قرآن و گزارش وزیر، رأس ساعت هشت زنگ آغاز سال تحصیلی را نواختم که در اخبار مستقیماً پخش شد. برای دانش‌آموزان صحبت کردم.[1] از چند کلاس بازدید نمودم و با معلمان و مدیران در دفتر مدرسه صحبت کردم. مدرسه دو شیفته است؛ در هر شیفت حدود 450 نفر شاگرد تحصیل می‌کنند. سپس از مدرسه پسرانه‌ای هم بازدید و با بچه‌ها صحبت کردم. بیرون هر دو مدرسه، جمع زیادی از مردم منطقه اجتماع کرده بودند و ابراز احساسات پُرشوری داشتند.

آقای نوربخش، [معاون اقتصادی رییس‌جمهور] آمد. در مورد بدهی‌های ارزی معوقه و سفر به بانک جهانی و معرفی وزیر اقتصاد جدید صحبت کردیم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد.

آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] آمد. گزارش کارکرد در وزارت راه و ترابری و بررسی وضع معاونان و طرح‌های مهم را داد. در مورد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و راه‌آهن تهران - مشهد و شاهراه شمال و ساحل سازی خزر و تعمیرگاه لوکوموتیو و اعتبارات برنامه دوم و مدیریت راه‌آهن مذاکره شد.

عصر دکتر ولایتی آمد. در مورد پیام آمریکا و جواب آن صحبت شد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة امنیت کردستان و مسأله فلسطین و مذاکره تلفنی من با فهد، شاه عربستان بحث کردیم. شب آقای [علی اکبر] ناطق [نوری، رییس مجلس شورای اسلامی] آمد. راجع به [معرفی وزیر برای] وزارت اقتصاد صحبت کردیم.

 

[1]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «لحظات شیرین و پُرشور و نشاطی در سراسر کشور ما حکمفرماست. حدود 5/17 میلیون دانش‌آموز در این لحظات، در سال جدید تحصیلی، با امید و با نشاط به مدارس آمده‌اند و خانواده‌های گرامی آنها، برای آینده بهتر فرزندان عزیزشان برنامه‌ریزی کرده‌اند. این نیروهای جوان و نوجوان و نونهال ما احساس می‌کنند که گامی به‌طرف پیشرفت و ترقی برداشته‌اند، حتی آنها که امسال وارد مدرسه شده‌اند، یعنی حدود 850 هزار دانش‌آموز کوچولوی جدید، آن‌ها هم تحول در زندگی خودشان می‌بینند. این حالت بسیار با ارزش که رشد و تعالی را انسان در وجود خودش لمس بکند، برای ما سازنده است و بشر باید چنین باشد که هر روز و هر هفته‌ و هر ماه‌ و هر سال‌اش، نسبت به گذشته در جهت پیشرفت ترقی داشته باشد، بخصوص شما دانش‌آموزان عزیز، فرزندان این آب و خاک و انقلاب و صاحبان این کشور در آینده.» رجوعکنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.