خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۷۲

 پنج‌شنبه 19 فروردین 1372   | 15 شوال 1413 8 آوریل 1993

 

در راه دفتر، همراه با عفت برای انتخاب مسکن موقت دو سه ماهه، از اقامتگاه‌های یک و دو سعدآباد بازدید کردیم؛ بناست برای انجام تعمیرات، منزلمان را خالی کنیم. این روزها برای جمع کردن وسایل و کتاب‌هایم، نظم خانه به‌هم ریخته است و عفت بیش از من مشکل خواهد داشت.

مدیران بنیاد مسکن انقلاب آمدند. آقای [عباس] آخوندی، [رئیس بنیاد مسکن] گزارش کار داد و من هم تشویقشان کردم.[1] سپس با آقایان [سیدحسن] رسولی محلاتی، [نماینده ولی‏فقیه در بنیاد مسکن]، [عباس] آخوندی و [محمد] مروّت، [معاون بنیاد مسکن]، برای طرح‌ها و برنامه‌ها مذاکره داشتیم. برای تأسیس صندوق کمک به مسکن روستاییان و تأمین مسکن ارزان قیمت، قول کمک دادم.

آقای [نعمت الله] ایزدی، سفیرمان در مسکو آمد و گزارش وضع روسیه را داد. معتقد است وضع کنگره از یلتسین مطمئن‌تر است. می‌گوید علیرغم تورم سنگین، وضع زندگی در آنجا مشکل نیست.

آقایان [سید منصور] رضوی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور]، [اکبر] ترکان، [وزیر دفاع] و [محمدجعفر] اکرام جعفری، [معاون توسعه مدیریت] آمدند. طرحی برای اصلاح ساختار تشکیلات دولت آوردند. بخشی از بحث قابل توجه و بخشی غیرمنطقی به نظرم آمد؛ قرار شد برای اعلان نظر آن را مطالعه کنم.

تا عصر کارها را انجام دادم. دکتر عادلی، [رئیس ‌کل بانک مرکزی] آمد. گزارش سفر به پاکستان و تصویب تأسیس بانک مشترک برای اکو را داد و متن بخشنامه جهت مراجعه دستگاه‌ها برای تأمین نیازهایشان به بانک‌ها را مشخص کردیم. قرار شد اعلان کنند که بانک‌ها آماده پرداخت نیازهای آنها هستند.

دیشب و امروز باران خوبی باریده است. عصر به خانه آمدم. خاطرات دیروز و امروز را نوشتم. دیشب آقاجلال دفترچه خاطراتم را همراه کتاب‌ها در کارتن‌گذاشته بود.

 

[1] - آقای هاشمی با اشاره به‌اینکه در رژیم گذشته به‌علت فقدان مسکن مناسب، آب و برق، بهداشت و مدرسه در روستاها، روستاییان ناگزیر از مهاجرت به‌شهرها بودند، تأکید کرد: «سیاست ما از زمان مبارزه تاکنون، همواره در زمینه مقابله با این ظلم بوده است و این سیاست در آینده جدی‌تر می‌شود. حفظ روستاییان در روستاها از نظر محاسبات اقتصادی و انسانی به نفع جامعه است و مهاجرت روستاییان به‌شهرها، جز خسارت، بیکاری و بیکاری پنهان و پرداختن به مشاغل کاذب و آوارگی آنان نتیجه‌ای نخواهد شد. کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها حل مسأله مسکن روستاییان نیست و شما برای حل مشکلات اقشار محروم جامعه نیز گام‌های ارزنده‌ای برداشته‌اید، ولی سیاست بنیاد در اصلاح خانه‌های روستاییان، اقدام با ارزشی بوده است. با تدبیری علمی و با صرف هزینه کمی که در درازمدت به نفع کشور است، می‌توان روستاییان را در خانه‌هایی مقاوم در برابر سیل و زلزله پناه داد و با تجربه‌ای که از زلزله گیلان و زنجان و سیل سال گذشته به‌دست آمده است، می‌بینیم که بیشترین خسارات به‌خاطر فقدان استانداردهای مطلوب مسکن، متوجه روستاییان است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.