خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۷۲

سه‌شنبه 23 شهریور 1372  | 26 ربیع الاول 1414 14 سپتامبر 1993

 

در خبرها توافق ساف و اسراییل در کاخ سفید هنوز در رأس است. برای شرکت در اجتماع فرماندهان سپاه، از خانه به مرکز سپاه رفتم. آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه] خیرمقدم گفت و من صحبت مفصلی کردم و توافق ساف و اسراییل را به شدت محکوم کردم.[1]

ساعت ده و نیم صبح در دفترم بودم. آقای [مرتضی] الویری، [دبیر شورای عالی مناطق آزاد] آمد. توضیحاتی دربارة مصوبه مجلس در مورد مناطق آزاد داد که اخیراً با تأیید شورای نگهبان تمام شده است؛ تقریباً همه خواسته‌های ما را دارد، جز تقسیم جزیره قشم به آزاد و غیرآزاد که ممکن است مزاحم کار شود.

جانبازی همراه یک نفر که در معاملات ارزی کار می‌کند، آمدند و گفتند شبکه وسیعی از دلالان و قاچاقچیان را می‌شناسند که آماده‌اند برای کشف و جلوگیری از کارهای آنها همکاری کنند؛ به وزارت اطلاعات گفتم استفاده کنند.

آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی فقیه در حج] آمد. از وضع حج و عمره و سخت‌گیری‌های سعودی‌ها نگران است. قرار شد اقداماتی بکنیم. برای طرح اصلاح اطراف حرم عبدالعظیم (س) کمک خواست و از مسأله محاکمات مسئول روزنامه سلام و احتمالات مجازات‌ها گزارشی داد؛ گفتم سخت‏گیری نکنند.

دکتر [حسن] حبیبی برای کارهای جاری آمد. با هم رفتیم کاخ مرمر را که برای حفظ آثار تاریخی، مشغول بازسازی آن هستند، دیدم. عصر آقای [محمود] واعظی، برای برقراری تماس تلفنی با آقایان [بوریس] یلتسین و [هلموت] کهل، رئیس جمهور روسیه و صدراعظم آلمان و آقای ولایتی برای اعزام نماینده‌ای به سوریه برای اطلاع از روند امور برنامه آینده آنها، تلفنی اجازه خواست.

[آقای سیدحسین مرعشی]، استاندار کرمان آمد. خواست مطمئن شود که ماندنی است. گفتم اگر خودش بخواهد، ماندنی است. رئیس شرکت «کیا» از کره جنوبی آمد. درباره خودروهای ساخت شرکت اش که پراید است و در ایران هم به نام نسیم و صبا مونتاژ می‌شود، توضیح داد. گفت سالانه 650 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند و به زودی به یک میلیون دستگاه می‌رسد و مصرف داخلی کره، سالیانه یک میلیون و چهارصد هزار خودرو است. ده دستگاه آمبولانس به ایران هدیه کرد و گفت سیصد نفر نیروی کار متخصص برای ما تربیت می‌کنند؛ با آنها گرم گرفتیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در مجموعه مسائل سازندگی، تربیت، دفاع، عقیده، اخلاق و سیاست و مواضعی که در این چهارده سال داشتهایم بینظیر است، چرا که این قطعه بینظیر را که تابناکترین قطعه در تاریخ این کشور است، در هیچ زمانی نداشتهایم؛ اگرچه که بلندگوهای استکباری اجازه نمیدهند این دستاوردها در ذهن هیچ ملتی در جهان نقش بندد و سعی در محو آن دارند، اما قادر نخواهند بود و شکی نیست که شما پاسداران در خلق این قطعه تاریخی، سهم بسیار زیادی داشتید. ما نکات اصلی موفقیت خود در دوران دفاع را عملکرد بسیار موفق نظام در مقابل هجوم متمرکز دشمنان و دفع شیطنتهای داخلی میدانیم و اینکه ما در کنار دفاع از تجهیز بنیه دفاعی و اقتصادی کشور دریغ نکردیم، بسیار مهم است و بدیهی است که عوامل مشخصی مثل یکپارچگی ملت، آمادگی دفاعی که ریشه در ایمان مردم داشته و توجه به نیازهای روزمره مردم در کنار این اقدامات دفاعی، موجب استحکام ما بوده و از طرفی هم پیکره اصلی انقلاب، چون در محور ولایت فقیه استوار بوده، موجب شکلگیری جمهوری اسلامی شده است. هیچکس فکر نمیکرد پس از هشت سال جنگ همه جانبه تحمیلی، بتوانیم زندگی عادی خود را با سرعت بهتر ادامه دهیم، ولی این موقعیت بهخاطر ویژگی جنگ ما بود که واقعاً از نیروهای خود استفاده کردیم و متکی به خود بودیم. همه میدانیم که اگر حمایت خارجی از عراق قطع میشد، زمینگیر بود که الان هم میبینیم هست، اما چون ما متکی به نیروهای خارجی نبودیم، این مشکل اکنون هم وجود ندارد.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.