خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۷۲

سه‌شنبه 16 شهریور 1372  | 19 ربیع الاول 1414 7 سپتامبر 1993

رؤسای بانک‌ها آمدند. قبل از جلسه دربارة نقدینگی صحبت شد. گفتم باید به خاطر نیاز واحدهای تولیدی به تک‏نرخی شدن ارز، مبلغ بیشتری پول تزریق کنیم. در جلسه دکتر عادلی گزارش داد و من برایشان صحبت کردم و از مفید بودن بانکداری اسلامی و هم کارهای مهم بانک‌ها در برنامه اول گفتم.[1]

آقای سیروس ناصری [سفیر ایران در مقر سازمان ملل در ژنو] آمد. از جدی بودن سیاست خصمانه آمریکا گفت و پیشنهادهایی برای راه حل داشت. پیشنهاد ایجاد رابطه با مصر و کار بیشتر با عراق و [رینالدیو] گالیندوپل، [گزارشگر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران] و آمادگی برای مسأله خلع سلاح شیمیایی داشت.

آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و معاونان آمدند. گزارش طرح آب در برنامه دوم را دادند؛ خیلی زیاد است: بیش از هزار میلیارد تومان احداث سد و شبکه آبیاری و آب شهری و فاضلاب و ده‌ها سد. عصر آقای [علی] لاریجانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. در مورد مدیریت اوقات فراغت و طرحی برای تسهیل ازدواج جوانان صحبت داشت.

به دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] گفتم، جواب بیانیه اجلاس وزیران امورخارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مورد جزایر سه گانه را بدهد و به نوعی خبر بدهند که صاحبان کالاهای ایرانی موجود در کشتی چینی که با مزاحمت آمریکا، یک ماه تأخیر ورود داشت، ادعای خسارت خواهند کرد. آقای [محمود] واعظی، [معاون وزیر امور خارجه] اجازه گرفت که با مذاکره تلفنی رئیس جمهور ارمنستان با من که تقاضا دادند، موافقت کنند؛ گفتم به شرط اینکه در تلفن بپذیرد انعطافی در تهاجم نظامی ارامنه به آذربایجان بشود. پیام آمریکا توسط سوییس دربارة تجمع نیروهای ایران در مرز جمهوری آذربایجان را خواند که خواسته بودند دخالت نظامی نکنیم؛ گفتم که جواب بدهند. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. دکتر [غلامعلی] افروز، به عنوان رئیس دانشگاه تهران تأیید شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما قبل از انقلاب، یکی از نگرانی‌هایمان این بود که در حکومت اسلامی، سیستم بانکی چه خواهد شد؟ برخی فکر می‌کردند که راهی وجود ندارد و باید سیستم بانکی را به آن صورت که فعال باشد، نادیده بگیرند. با بررسی‌هایی که قبلاً کرده بودیم، ما نگرانی نداشتیم. آن موقع هم بحث‌های جدی در مورد سیستم بانکی داشتیم. آن زمان، جزوه‌های متفکرین اسلامی را داده بودند که ما می‌توانیم با احکام اسلامی، سیستم بانکی‌مان را فعال کنیم، بلکه در جامعه اسلامی، اعتماد مردم را به بانک بیشتر کنیم. بعد از انقلاب، آن روزهایی که در مجلس این مسائل مطرح بود، نظرات متفرقی مطرح می‌شد. بعضی‌ها به‌شدت مخالفت می‌کردند. امام آن موقع خیلی به ما کمک کردند. آن نظر جامعی که امام گفتند، هر چیزی را مجلس تصویب کند و شورای نگهبان هم تأیید کند، قانون است و واجب‌الاطاعه، دیگر دهان خیلی‌ها را بستند. امام شخصیتی بودند که از لحاظ فقهی، کسی نمی‌توانست بگوید که نظرشان ضعیف است. امروز با آن وسعت و سرعت، بانک‌ها دارند کار می‌کنند. آزادراه‌های وسیعی که در کشور ساخته می‌شود، کارخانه‌های بسیار بزرگی مثل لاستیک و سیمان و نظایر آن را بانک‌ها دارند تسهیلات می‌دهند و اجرا می‌کنند. این مجموعه نشان خوبی برای حضور بانک‌ها در فعال‌کردن سازندگی و تأمین نیازمندی‌های کشور است.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.