خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۷۲

یکشنبه 14 شهریور 1372  | 17 ربیع الاول 1414 5 سپتامبر 1993

 

[امروز به مناسبت میلاد حضرت نبی اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) تعطیل بود.] در خانه بودم. کار زیادی نبود. استراحت هم داشتم. ظهر بچه‌ها جمع بودند. فاطی شرح سفر به مراکش را داد. برای افتتاح مسجد بزرگ جدیدالتأسیس از سوی ملک‌حسن دعوت شده بود. می‌گوید برنامه جالبی نداشتند.

عصر برای افتتاح کنفرانس وحدت اسلامی که از سوی مجمع‌التقریب [مذاهب اسلامی] برگزار شده بود به هتل استقلال رفتم. قرآن و تواشیح اجرا شد و بعد از خیرمقدم توسط آقای [محمد] واعظ زاده، من دربارة وحدت سخنرانی کردم.[1]

به خانه برگشتم. شب با یاسر شام خوردیم. عفت برای شرکت در مراسم ازدواج صبیه دکتر روحانی رفته بود. محسن گفت کار تنظیم کتابخانه‌ام تمام شده است.

خبر رسید که آقای [سید ابوطالب] محمودی گلپایگانی، امام جمعه اراک در راه تهران دچار حادثه شده و درگذشته است؛ متأثر شدم.[2]

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «برای ما امروز هدف اول و فوری مسأله ایجاد قدرت اسلامی است؛ یعنی باید با طرح هفته وحدت و ایجاد اتحاد و همکاری، دنبال این باشیم که قدرتی را که الان نداریم، ایجاد کنیم. طبیعی‌ترین اثر وحدت، این است که نیروهای متحدی جمع شوند و یک نیروی جهتداری را تشکیل دهند. اگر مسائل دیگری مثل انتقال فکر و جلوگیری از تفرقهها و تشتت نیروها را نیز از آثار وحدت بهشمار آوریم، این‌ها هم در حاشیه و حول محور همان قدرت میگردد. باید دنیای اسلام و مسلمان‌ها، قدرت واقعی خودشان را بهدست آورند و البته این هم یک مسأله نسبی است و هیچ گاه مطلق نبوده است و شاید هم تا قیامت نباشدکه بتوانیم همه قدرت‌هایمان را متمرکز کنیم و در یک جهت پیش برویم، زیرا در دنیا، این خیلی بعید است روی دهد؛ اما اگر هر کسی برای به‌دست آوردن این قدرت تلاش کند، بهطور نسبی موفق میشویم. از یک نفر که آغاز کنیم، چند نفر دیگر پیدا می‌شوند، و از چند نفر، نفرات بیشتری با این حالت تصاعدی، وضع بهتری پدید میآید. بنابراین دنبال این باشیم که نیروهای خود را حول یک هدف متمرکز کنیم.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - آیت‌الله محمودی گلپایگانی، پس از استعفای آیت‌الله ابوالفضل خوانساری از سمت امامت جمعه اراک، در سال 1371، از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه اراک و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی منصوب شد. آن مرحوم بعد از عمری تلاش و مجاهدت در راه ترویج دین اسلام و خدمت به محرومان، در 67 سالگی، روز یکشنبه 14 شهریور 1372 در مسیر بزرگراه قم - تهران بر اثر حادثه رانندگی، دعوت حق را لبیک گفت و درگذشت.