خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۷۲

شنبه 13 شهریور 1372  | 16 ربیع الاول 1414 4 سپتامبر 1993

 

[آقای غلامرضا شافعی]، وزیر تعاون و جمعی از اعضای تعاونی‌ها آمدند. گزارش اقدامات سال گذشته در توسعه و تقویت تعاون را دادند و من هم در تقویت تعاون و نقش تعاون در عدالت و تولید و رفاه گفتم.[1] سپس آقای شافعی آمد و خوابی که دربارة آینده کشور دیده بود و امیدبخش است گفت.

آقای [جلیل] بشارتی، [رییس دفتر امور مناطق محروم ریاست جمهوری] آمد و گزارشی از کارهای دفتر مناطق محروم داد. آقای [جواد] منصوری آمد. دوره سفارتش در پاکستان تمام شده، شغل فرهنگی و سیاسی خواست. آقای [سیدکمال] خرازی، [نماینده دائم ایران در سازمان ملل] آمد. حرف مهمی نداشت. دربارة احتمالات اقدامات ایذایی آمریکا گفت و تأثیر منفی رأی نیاوردن آقای نوربخش بر ایرانیان مقیم آمریکا را که بنای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند.

عصر آقایان [محسن] رضایی، [علی محمد] بشارتی، دکتر [حسن] روحانی، محمد [هاشمی] و [علی اکبر] ولایتی آمدند. جلسه شورای عالی امنیت به رسمیت نرسید، ولی دربارة سیاستمان در عراق، آذربایجان و فلسطین مذاکره و تصمیم‌گیری کردیم.

آقای بشارتی، [وزیر کشور] دربارة بعضی از استانداران گفت و با محمد [هاشمی، رییس سازمان صدا وسیما]، برای سفر به آلمان و ارائه پیام من به آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان] صحبت شد.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما در برنامه دوم توسعه، نسبت به برنامه اول، بر عدالت و رفاه تکیه بیشتری خواهیم داشت. در برنامه اول، تکیه ‌ما بیشتر بر اصلاح ساختار، جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش زیربنایی و ترمیم ( خرابی‌های جنگ بود که وقت زیاد و امکان زیادی را صرف آنها کردیم و خوشبختانه در برنامه اول، موانع کار فعال را برطرف کردیم. ما در برنامه اول، به ناچار یک مقدار انفعالی عملی کردیم؛ چون وارث شرایط نامطلوب دوران جنگ بودیم. بخش عمده‌شان چون برطرف شده، الان دیگر می‌توانیم روی برنامه‌دلخواه‏مان انتخاب بکنیم. قدرت انتخاب‌مان در برنامه اول کمتر بود. در برنامه دوم خیلی بیشتر است و لذا تکیه روی عدالت اجتماعی و رفاه، ضمن ادامه سیاست‌های اصلی برنامه اول را انتخاب کردیم. راه درست شما در رفاه این است که تولید را بیشتر بکنیم و شرط این توفیق در این راه، این است که توزیع را هم اصلاح کنیم.» رجوعکنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.