خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۷۲

پنج شنبه 11 شهریور 1372  | 14 ربیع الاول 1414 2 سپتامبر 1993

 

ساعت هشت صبح برای افتتاح پالایشگاه به سوی اراک پرواز کردیم. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت و مهدی و یاسر هم بودند. ساعت نُه و نیم فرود آمدیم. در دفتر مرکزی، مجری طرح و رئیس پالایشگاه و وزیر نفت توضیحات دادند. سپس از تأسیسات عظیم پالایشگاه، اتاق کنترل‌های فوق مدرن، کوره، برج تقطیر و واحدهای دیگر بازدید و در سطح پالایشگاه گردش کردیم. حدود یک میلیارد دلار و بیست میلیارد ریال هزینه شده، چهار سال دوره ساخت بوده و به موقع تمام شده است.

با یکصد و پنجاه هزار [بشکه] خوراک نفت خام در روز در فاز اول، مدرن‌ترین پالایشگاه کشور است. خوراک کارخانه عظیم پتروشیمی را نیز می‌دهد که در کنار پالایشگاه است و آن هم به زودی تمام می‌شود. برای کارکنان سخنرانی کردم[1] و تشویقشان نمودم. نماز و ناهار و استراحت و مصاحبه رادیو تلویزیونی[2] انجام شد.

جلسه‌ای با مسئولان استان [مرکزی] داشتیم. عملکردها و نیازها را توضیح دادند و برای نیازهای استان و به خصوص شهرستان شازند استمداد کردند. یکی از خواسته‌های شازندی‌ها این بود که نام پالایشگاه «پالایشگاه شازند» باشد. گفتم اگر مسئولان استان موافقت کنند، می‌پذیریم. درست نیست که این گونه مسائل اختلافی استان از مرکز دخالت شود. از خدمات فراوان در عمران روستاها و آب و برق و راه و بهداشت و... گفتند که جالب است.

از آنجا با ماشین به شهر شازند رفتیم. در راه امام جمعه و استاندار توضیحات دادند و از هماهنگی همه مسئولان و امام جمعه گفتند که در اراک جالب است. گشتی در شهر زدیم مردم در ورزشگاه جمع شده بودند و شهر خلوت بود. اجتماع عظیمی بود. از روستاها هم

آمده بودند. بعضی روستاها کلاً نیازهای خاص خود را داشتند. امام جمعه شهر و نماینده خیرمقدم گفتند و من هم صحبت کردم. از پیشرفت استان و شهرستان گفتم. احساسات گرمی داشتند. به تهران پرواز کردیم و نزدیک ساعت هفت بعد از ظهر رسیدیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز در اینجا ما یکی از آرزوهای دیرین خودمان را تحقق یافته می‌بینیم و از صمیم دل به کسانی که در این راه زحمت کشیدند و تلاش کردند و به‌هرنحوی در این طرح عظیم شرکت کردند، از آنها تشکر می‌کنیم و برای موفقیت بیشتر شما دعا می‌کنیم. کار بزرگی در زمان مناسبی انجام شد. من معمولاً به‌خاطر اهمیت طرح در جریان پیشرفت کار قرار می‌گرفتم. خودم باور داشتم، در همین زمان ما به نتیجه می‌رسیم، ولی خیلی از دوستانمان که معمولاً شاهد تأخیر فراوان در اجرای طرح‌ها در گذشته بودند، با ناباوری به این ادعاها نگاه می‌کردند. طرحی با این عظمت که توانست، در زمان مقرر به خوبی به نتیجه برسد و من امروز با فشار سه دگمه، آخرین حد تعیین‌شده ظرفیت پالایشگاه را در صفحه مرکز کنترل روی کامپیوتر دیدم که به 150 هزار بشکه نفت خوراک پالایشگاه رسیدیم. این واقعاً برای کسانی‌که علاقه‌مند به پیشرفت کشور هستند، شیرین است.» رجوعکنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «اهمیت این طرح برای مردم ما ناشناخته نیست. مردم قبلاً هم پالایشگاه دیده‌اند و آثار پالایشگاه‌ها را می‌دانند. این طرح ویژگی‌هایی دارد که بیشترشان قابل توجه است؛ اولاً ما قبل از اجرای این طرح، تا امسال حدود سیصدهزار بشکه در روز، نفت برای تصفیه به خارج می‌فرستادیم و برمی‌گردانیم. این کار هزینه زیادی برای ما داشت که در مجموع چهارصد میلیون دلار در سال بود. اکنون صدوپنجاه هزار بشکه را این پالایشگاه تصفیه می‌کند و برای مابقی آن، پالایشگاه آبادان را توسعه دادیم و تقریباً به مرز خودکفایی رسیدیم و این پالایشگاه باعث شده که چهارصدمیلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال داشته باشیم. این کار بسیار مهمی برای ( کشور است و رقم بزرگی است. ویژگی دیگر پالایشگاه اراک، این است که مدرن‌ترین پالایشگاهی است که ما در کشور داریم و در ساخت آن، از آخرین پدیده‌های پالایشی استفاده شده و این باعث خواهد شد که سطح علمی و فنی ایران در پالایش نفت بالا برود و از بالا رفتن این سطح علمی و فنی، خود کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبههای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.