خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۹ شهریور ۱۳۷۲

سه‌شنبه 9 شهریور 1372  | 12 ربیع الاول 1414 31 آگوست 1993

 

در گزارش‌ها توافق ساف و اسراییل بر سر ایجاد خودمختاری برای فلسطینی‌ها در نوار غزه و شهر اریحا تحول مهمی است که در هر دو طرف، مخالفان جدی هم دارد. برای شرکت در کنفرانس انجمن اولیا و مربیان به حسینیه ارشاد رفتیم. بعد از قرآن و سرود و خیرمقدم و گزارش [آقای محمدعلی نجفی]، وزیر آموزش و پرورش، صحبت کردم.[1]

ساعت نُه به دفترم رسیدم. آقای دین پرور آمد. گزارش سفر به هندوستان و خدمات مدارس طلاب و آموزش‌ها و مخالفت دولت هند با مراجعت او به هند را داد و برای بنیاد نهج‌البلاغه استمداد کرد. عقد ازدواج یکی از کارکنان نهاد [ریاست جمهوری] را بستم و هدیه‌ای دادم.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و گزارش وضع کیش را داد. مدعی است مصوبه اخیر در مورد کارت‌ها، فعالیت [تجاری] در کیش را راکد کرده است. گفت شرکت [هواپیمایی] اِیرکیش هم ضرر می‌دهد.

 مهندس [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. سیاست‌های جدید راجع به مسکن را گفت و نظر من را خواست. عصر دکتر [محمدحسین] عادلی، [رییس کل بانک مرکزی] آمد. خبر داد مذاکرات اخذ ده میلیارد دلار وام که چند روز متوقف بود، دوباره فعال می‌شود و مورد جدیدی هم پیش آمده است. در مورد سیاست تسهیلات ریالی بیشتر برای واحدهای تولیدی پرسید که نظر موافق دادم.

شورای عالی اداری جلسه داشت. در مورد اصلاح ساختار وزارت مسکن و شهرسازی و سرعت کار در اداره پُست، تصمیماتی اتخاذ شد. ساعت نُه و نیم شب به خانه رسیدم. آقای شیخ حسین هاشمیان تلفنی وقت فوری خواست. بعداً اطلاع داد که دیروقت است و وقت برای فردا خواست.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هدف از خلقت آدم، تربیت انسان‌ها و نزدیک کردن انسان‌ها به خداست. این اساسی‌ترین پایه تفکر ما در اسلام است. بر همین اساس، همه ادیان و مکاتب بشری شکل می‌گیرند و تلاش می‌کنند. تلاش و فعالیت زندگی انسان‌های وارسته بشریت، در این مسیر است. بنابراین راه‌مان برای استنتاج از ضرورت و اهمیت این گونه حرکت‌ها، خیلی هموار و کوتاه است. تعلیمات علمی مدارس، همراه برنامه‌های پرورش و تربیتی و همکاری خانواده‌ها، این سه رکن اگر هماهنگ و درست انجام شود ما به آن هدف اساسی آموزش و پرورش و بلکه به هدف اصلی خلقت جهان نزدیک‌تر می‌شویم. آن هم تربیت انسان صالح و نزدیک‌تر کردن انسان‌ها به خدا که سعادت هم همین جاست.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.