خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۷۲

 

یکشنبه 7 شهریور 1372  | 10 ربیع الاول 1414 29 آگوست 1993

 

ساعت هشت صبح برای افتتاح انستیتو متالورژی که با سرمایه وزارت معادن و فلزات ساخته شده است، به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفتم. از قسمت‌های مختلف ساختمان هفده هزار متری بازدید کردم. آقایان [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و دکتر [سیدمحمدرضا] هاشمی [گلپایگانی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی] خیرمقدم گفتند و گزارش دادند. من هم دربارة همکاری صنایع و دانشگاه‌ها صحبت تشویق‌آمیز کردم. آقای [محمد] رحیمیان، رئیس دانشگاه تهران گله داشت که برای او در برنامه، وقتی برای صحبت نگذاشته بودند.

به دفترم رفتم. آقای [سید ابوالحسن] فاضل از حزب وحدت [اسلامی] افغانستان[1] آمد. گزارش وضع افغانستان و حزب وحدت را داد. گفت با پشتون‌ها نمی‌توانند همکاری اساسی داشته باشند و آنها شیعه را تحمل نخواهند کرد و همکاری با [گلبدین] حکمتیار در شرایط فعلی تاکتیک است و نهایتاً باید با غیرپشتون‌ها متحد شوند. خواست کمک بیشتری به دولت افغانستان کنیم. اسکناسشان را چاپ کنیم و در راه‏سازی کمکشان کنیم. گفت در جنگ اخیر، مناطق حساس کابل را از دست گروه‌های دیگر در آورده‌اند و ذخایر اسکادها را تصرف کرده‌اند و تلفاتشان برخلاف تبلیغات، زیاد نبوده است.

شورای عالی جوانان جلسه داشت. شرح وظایف کمیسیون‌ها و تشکیلات استان‌ها را تصویب کردیم و کارشناسان را تعیین نمودیم. عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة تعرفه‌ها و اعتبارات برنامه دوم بحث ناتمام داشتیم و معافیت مخابرات از مالیات مطرح شد.

شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة وزارت اقتصاد، صداوسیما و کشتی چینی و افغانستان مذاکره کردیم. تلفنی با آقای ناطق [نوری، رییس مجلس شورای اسلامی]، دربارة معرفی وزیر اقتصاد مذاکره کردیم. قرار شد بعد از تعطیلات مجلس باشد.

 

[1] - حزب وحدت اسلامی، یکی از حزب‌های قوم هزاره در افغانستان است که در سال ۱۳۶۸ از به هم پیوستن هشت حزب که قبلاً در ایران ایجاد شده بودند، به رهبری شهید عبدالعلی مزاری تشکیل شد. افراد معروف این حزب، قبل از انشعابات، آقایان عبدالعلی مزاری، صادقی نیلی، عبدالحمید سجادی، محمد اکبری، کریم خلیلی، محمد محقق، عبدالطالب ذکی و سید محمد سجادی بودند.