خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۷۲

چهارشنبه 27 مرداد 1372  | 29 صفر 1414 18 آگوست 1993

 

ساعت هشت و نیم صبح در دفترم بودم. گزارش‌ها را دیدم. خانم‌های شرکت کننده در المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه‌ها آمدند. گزارش دادند. تشویقشان کردم و توصیه به میانه روی و مراعات سنت‌ها و احکام اسلامی و مقتضیات انقلاب نمودم.[1]

اعضای دفتر وحدت حوزه و دانشگاه آمدند. آقایان [علی] احمدی، [محمدتقی] مصباح [یزدی] و [محمود] محمدی عراقی گزارش دادند و کمک خواستند؛ وعده کمک دادم. آقای [علی محمد] بشارتی، [وزیر کشور] آمد. مقداری از برنامه‌اش را گفت و اجازه خواست که سه معاون را عوض کند. گفت [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران را ابقا می‌نماید.

گروه مؤسس بنیاد انستیتوی سرطان آمدند. ترکیبی از افراد خُبره و پزشکان هستند و طرح عظیمی دارند که به قول خودشان ده میلیارد تومان هزینه دارد. دکتر شریعت، گرامی و علاءالدینی صحبت کردند. بیست هکتار زمین و پذیرش ریاست هیأت‌امناء را می‌خواهند که اولی را پذیرفتم و دومی را قبول نکردم. تشویقشان کردم و به جهاد سازندگی نوشتم که از منابع طبیعی بیرون شهر، به آنها زمین بدهند.

عصر اولین جلسه هیأت دولت جدید برپا شد. توصیه‌ها و تذکراتی برای وزرا داشتیم. مقداری دربارة علت رأی نیاوردن آقای نوربخش صحبت شد. مصوباتی دربارة سهم بیشتر خانم‌ها در قضاوت داشتیم. عکس دسته جمعی گرفتیم.

 به دفترم برگشتم. شب را ماندم و کارها را انجام دادم. دکتر ولایتی گزارش سفر به آذربایجان و تفاهم نامه‌ها را گفت.

 

[1] - آقای هاشمی در جمع اعضای تیمهای ملی المپیادهای ریاضی، شیمی، فیزیک و کامپیوتر، تلاش سازنده برای کسب برتری و پیروزی در عرصههای مختلف اجتماعی و مسابقات، بهویژه مسابقات علمی را یکی از عوامل تکامل و پیشرفت و تعالی توصیف کرد وگفت: «پیروزیهای مکرر جوانان مستعد ایرانی در المپیادهای علمی، نشان دهنده این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران در رشتههای مهم علمی دنیا که نیاز به استعدادهای درخشان و ممتاز دارد، در رتبه خوبی قرار دارد و اگر شرایط مناسبتری برای استعدادهای علمی کشور فراهم شود، در آینده بهمدارج عالیتری نیز دست خواهیم یافت. دیدن چهره جوانان مستعد کشور لذت بخش و نوید‌دهنده آینده پُربار و روشنی برای جامعه است و برگزاری اینگونه مسابقات در سطح جهانی، اقدامی شایسته و خیرخواهانه و دارای آثار بسیار مثبتی در ( ارتقای سطح علمی کشور و موجب تشویق و ترغیب آنان بهکسب علم و دانش، به ویژه علوم پایه خواهد بود.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.