خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۲

یکشنبه 17 مرداد 1372  | 19 صفر 1414 8 آگوست 1993

 

کابینه جدید را به مجلس با شش وزیر جدید و یک مورد جابجایی معرفی کردم. به خاطر احساس ناراحتی از حذف وزیران، از لحاظ روحی تحت فشار بودم؛ عمدتاً در اثر اختلافات خطی و مراعات برای مجلس پیش آمده است.

ساعت ده صبح جمعی از علما و طلاب و مردم قم آمدند. مقداری با آقای اشراقی و علمای دیگر صحبت کردیم. در جلسه ملاقات آقایان شمس و کوثری و مداح‌شان به مناسبت اربعین ذکر مصیبت و نوحه سرایی کردند. فرماندار قم گزارش کارها را داد و من به طور مفصل صحبت کردم و وعده رسیدن بیشتر به نیازهای عمرانی قم و وعده تسریع در بهره‌برداری از سد پانزده خرداد را دادم.[1]

آقایان [محمدتقی] محصل [همدانی، نماینده مهریز و بافق] و [ابوالقاسم] وافی آمدند. برای مسائل یزد و انتقال آب از اصفهان به یزد مطالبی داشتند. استاندار بوشهر آمد. گزارش اوضاع را داد و از کار‌های عمده‌ای که پس از سفر من انجام شده، منجمله طرح تولید میگو و برق و ... گفت. اعضای انجمن فارغ التحصیلان اروپا، آمریکا و کانادا آمدند. گزارشی از کار و اهداف و برنامه دادند و من تشویقشان کردم.[2]

عصر هیأت دولت جلسه داشت. اول جلسه مختصری دربارة وزرایی که در کابینه آینده نخواهند بود، حرف زدم و تشکر کردم و عذر عدم معرفی را گفتم. خیلی با نجابت و از روی استغنا برخورد کردند و بنای همکاری با وزرای جدید را دارند. آقایان آقازاده، فروزش و غرضی از احتمال مخالفت متمرکز مجلسیان با آنها به خاطر شایعه عدم مخالفت من با حذف اظهار نگرانی کردندکه شایعه را تکذیب کردم و گفتم دفاع محکم خواهم کرد. در مجموع حالت افسردگی بر جلسه حاکم بود، چون اولین جلسه بعد از مشخص شدن وضع جدید است.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] به دفتر آمد و گزارش افغانستان و عراق را داد. شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة کابینه جدید و وضع نان صحبت کردیم. از لتیان آمده‌اند و شب به لتیان برمی‌گردند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شهر قم با سابقه دیرین مجاهدت و مبارزه اسلامی خود همواره مورد بغض و عداوت حکام ضد دین قرار داشت و دشمنان از این شهر به عنوان مرکز خیزش نهضتهای اسلامی و حرکتهای ضد ظلم و ستم در هراس بودند. ابعاد فرهنگ معنوی انقلاب اسلامی ایران در دهههای اخیر، گسترده و جهانی شده است. این انقلاب، انقلاب سیاسی، قومی و نژادی نیست، بلکه احیای دین و تجدید خاطره مکه، مدینه و کربلاست. ما پس از گذشت قریب به پانزده سال، با خنثی نمودن تمامی شیطنتهای دشمنان و پایبندی بهاهداف و آرمانهای مقدس شهدای عزیز آن، دوران بسیار موفقیتآمیزی را پشت سر گذارده و در پیمودن ادامه راه تکامل و تعالی خود که همانا ارائه کشوری الگو و نمونه برای سایر کشورهای جهان خواهد بود، بهکمک تمامی اقشار ملت و روحانیت استوار و مصمم هستیم. عزم راسخ دولت و کارگزاران کشور، در پرداختن بهامور زیربنایی و حل مشکلات کشور است؛ هرچند سپری کردن دوران بازسازی و انجام کارهای اساسی، مستلزم تقویت روحیه صرفهجویی و قناعت و ( همکاری و همدلی تمامی اقشار مردم، به ویژه قشر جوان و تحصیل‌کرده است.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2]- رجوعکنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.