خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۷۲

 

یکشنبه 15 فروردین 1372   |11 شوال 1413 4 آوریل 1993

 

ملاقات رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در کانادا در رأس خبرها است. تلاش غرب این است که با حمایت از [بوریس] یلتسین، [رئیس ‌جمهور روسیه]، موضع او را در مقابل معارضین تقویت کنند.

آقای [محمدحسن] زورق، رییس صدای جمهوری اسلامی، همراه با مدیران رادیو آمدند. گزارش کار دادند. من هم صحبت مفصلی برای آنها کردم[1] و تشویق‏شان نمودم و سیاست‌های کلی را توضیح دادم. قبل از جلسه، در مورد اثرات احتمالی منفی برون مرزی برای تجزیه فرهنگی بخشی از مردم غیرفارس‌زبان کشورگفت.

آقای [علی] آقامحمدی، [رئیس کمیته عراق] آمد. وضع گروه‌های عراقی را گفت و سیاست برخورد با آنها و پیشنهاد به کار گرفتن سود معاملات مرزی برای تقویت نهضت را مطرح کرد و همچنین دربارة اسکناس‌های جعلی علیه ایران و عراق، نکاتی گفت.

سران [هیأت‌های] مؤتلفه [اسلامی] آمدند و در مورد ائتلاف با گروه‌های اسلامی دیگر مشورت کردند. دربارة تبلیغات انتخابات [ریاست ‌جمهوری] صحبت کردند که گفتم من نیاز به تبلیغات ندارم؛ تبلیغات باید روی اصل حضور مردم پای صندوق‌های رأی باشد.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. دربارة تعرفه‌های جدید بحث کردیم که ناتمام ماند. شب میهمان آیت ‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة سیاست خارجی و همکاری با مالزی و مسائل روسیه و بوسنی و هرز‌گوین و مسائل حوزه [علمیه قم] و مسأله تعرفه‌ها و مصارف ارزی مذاکره کردیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من از مسئولین بخش‏های مختلف رادیو، تلویزیون و مطبوعات می‏خواهم با بهره گرفتن از اطلاعات کافی و برنامه‏ریزی همه‏جانبه، مردم را به فرهنگ اعتدال ترغیب کنند. امروز ایران به عنوان ام‏القرای جهان نو در دنیا مطرح است و نقش جمهوری اسلامی در سرنوشت دنیا هرگز مانند امروز مهم و مؤثر ( نبوده است. ما برای آن انقلاب کردیم که کشور نیرومندی داشته باشیم و احکام الهی را پیاده کنیم. بعضی مسائل که در سه، چهار سال قبل مانند کوه به نظر می‏آمد، اکنون هموار شده است و ایران در افق چهار، پنج سال آینده یکی از بی‏مسأله‏ترین کشورهای جهان از نظر مسائل زندگی خواهد بود. دشمن می‌خواهد رونق اقتصادی کشور را که اکنون نقطه قوت ماست، با تبلیغات خود به نقطه ضعف تبدیل کنند. در این شرایط ضرورت دارد، مردم از برنامه‌های دولت آگاهی داشته باشند.» رجوع‌کنید کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.