خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۷۲

پنج شنبه 7 مرداد 1372  | 9 صفر 1414 29 ژوئن 1993

 

آقای نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی]، تلفنی اطلاع داد که کار وام ده‏میلیارد دلاری به پایان نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود تا دو سه روز دیگر به حساب ما واریز شود. قراینی هست که رهبران چین حمایت جدی از آن وام دارند. گویا از اندوخته‌های صندوق خیریه بوداییان است. این وام شرایط بسیار مناسبی دارد.

جمعی از مسئولان دیوان عدالت اداری و مدیران سازمان زندان‌ها آمدند. آقایان [محمدرضا] عباسی‌فرد و [اسدالله] لاجوردی گزارش دادند و من برایشان صحبت مفصل نمودم.[1] آقای عباسی‌فرد، جداگانه تلاش‌هایی را که در انتخابات کرده بود، توضیح داد.

مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت. دربارة رفع ابهام از قانون مبارزه با مواد مخدر و همچنین تبصره ممنوعیت تبدیل اراضی کشاورزی را که پس از تصویب مجلس و مخالفت شورای نگهبان به مجمع آمده بود، بررسی کردیم و هر دو مورد از دستور خارج شدند.

دکتر روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة خرید نفت از عراق و اعضای کابینه و سفر دکتر ولایتی به سوریه صحبت کردیم.

عصر آقایان [سیدمحمد] غرضی، [اسماعیل] شوشتری، [عبدالحسین] وهاجی و [رضا] ملک‌زاده آمدند. راجع به عضویتشان در کابینه مذاکره کردیم. در مواردی که احتمالاً در مجلس مشکل دارند، فرض‌های دیگر هم بررسی شد.

آقای [سید محمود] دعایی، [مدیر روزنامه اطلاعات] آمد. گزارش برنامه چاپ اطلاعات همزمان در لندن را داد و از احتمال نبودن آقای [عبدالله] نوری در کابینه اظهار نگرانی کرد.

شب با یاسر در خانه بودیم. یاسر از سفرش به ارومیه و وسعت معاملات استان با عراق گفت. امروز عصر باران خوبی در شمیران باریده و هوا خیلی مطبوع است. بعد از شام مدتی در بالکن منزل قدم زدم. سه روز خاطرات عقب مانده را نوشتم. خواستم درز قبایم را
که باز شده بود، بدوزم، ولی برای نخ کردن سوزن، به خاطر ضعف چشم، خیلی معطل شدم و بالاخره انجام شد.

 

[1] - آقای هاشمی در این ملاقات، با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه دیوان عدالت اداری به عنوان پناهگاه مردم در برابر نهادهای قدرتمند جامعه و نظام گفت: «هیچ چیز شیرینتر از این نیست که دیوان عدالت اداری، در رسیدگی به شکواییه یک فرد عادی، از تضییع حقوق وی توسط ارگان یا سازمان قدرتمندی دفاع کند. راهحل حفظ مصالح در جامعه این نیست که قانون را هر چند ناقص باشد بشکنیم، بلکه باید حتی در صورت وجود اشکال، از طریق راهها و مراجع اصولی و مجرای صحیح، نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم و در برخی موارد نیز قاضی میتواند با تدابیر خاص خود از پیامدهای منفی اجتماعی ناشی از اجرای یک قانون ناقص جلوگیری کند.» ایشان در بخش دیگری از سخنانش به برنامههای خوب برای حُسن اداره زندان‌ها در کشور اشاره کرد و با قدردانی از تلاش‌های انجام شده در جهت بهبود و اصلاح وضع زندان‌ها، بر ضرورت سرمایهگذاری و برنامهریزی بیشتر برای پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد و گفت: «یکی از آرزوهای ما این است که در این امر بیشتر سرمایهگذاری کنیم. مسئولیت اصلی و مهم مسئولان زندان‌ها در کشور اسلامی، محبت و نگه‌داری مناسب از زندانی برای اصلاح و تربیت است.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.