خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۷۲

شنبه 14 فروردین 1372   | 10 شوال 1413 3 آوریل 1993

 

آقای [مرتضی] میرباقری، دبیر شورای عالی جوانان آمد و راجع به نمودار تشکیلاتی و نحوه تشکیل جلسه شورا گفت. دکتر [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد و راجع به تأسیس مرکز لیزر با کمک پروفسور [علی] جوان و تقویت بودجه اعزام اساتید برای فرصت مطالعاتی و تهیه مجلات علمی و کتب و بالا بردن حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها استمداد کرد.

دکتر [سید محمدرضا] هاشمی [گلپایگانی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. آقای [عبدالحسین] وهاجی، [وزیر بازرگانی] آمد. گزارش وضع نان و خرید کالاهای اساسی و برنامه ماشینی‌کردن پخت نان را داد. سلمانی برای اصلاح آمد. از استخر استفاده کردم.

عصر با آقای ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی که در رأس هیأتی همراه خانواده‌اش به ایران آمده است، ملاقات داشتیم. مذاکرات دربارة توسعه همکاری‌ها بود. آن‌ها علاقه مند به فروش روغن نخل [=پالم]‌ و استفاده از خاک ایران برای ترانزیت کالا به آسیای میانه هستند.

شورای عالی امنیت ملی، اولین جلسه خود در سال 1372 را داشت. دربارة ‍[جمهوری] آذربایجان، افغانستان و روسیه و برخورد با تبلیغات آمریکا و غرب و منافقین مذاکره شد.

شب به افتخار میهمانان مالزیایی ضیافت شام دادم. سر میز شام و قبل از شام سئوالات زیادی از آقای ماهاتیر محمد کردم. ارقام را به خاطر نداشت؛ در ملاقات با ایشان در اندونزی، او را مسلط‌تر یافته بودم. خانم‌هایشان هم همزمان میهمان عفت بودند. شب عفت دیرتر از من رسید و کلی حرف برای تعریف‌کردن داشت.