خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۷۲

سه‌شنبه 5 مرداد 1372  | 7 صفر 1414 27 ژوئن 1993

 

دست‏اندرکاران ستاد برگزاری نمازجمعه تهران به مناسبت سالگرد شروع نمازجمعه آمدند. آقای [جواد] مقصودی گزارش داد و من صحبت کردم.[1] همچنین تقاضای کمک مالی نمودند.

دکتر [علی اکبر] ولایتی آمد. دربارة عضویتش در کابینه جدید صحبت شد. دربارة وزارت بهداشت و درمان هم نظر داد. قرار شد هیأتی به سوریه و لبنان اعزام شود. آقای [علی] فلاحیان برای مذاکره دربارة آینده وزارت آمد. بعضی به او پیشنهاد وزارت کشور را هم داده‌اند که بی مورد است. آقای [بیژن نامدار] زنگنه هم آمد. دربارة وزارت نیرو صحبت شد. با [آقای حسین کمالی]، وزیر کار و امور اجتماعی هم دربارة عضویت در کابینه گفتگو شد.

[آقای جازوالله غروزالطلحی]، وزیر صنایع لیبی آمد. با او گرم گرفتم و به خاطر مشکلات محاصره لیبی دلداری دادم و تشویق به مقاومت کردم. از توسعه همکاری‌های تجارتی و فنی راضی بود. سفیرمان هم راضی است. از آقای [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، مقداری دربارة احوال فاطی و همراهانش پرسیدم. گفت رفتار لیبیایی‌ها با آنها بسیار محترمانه و سطح بالا بود.

عصر آقایان [حسین] محلوجی و [غلامرضا] شافعی آمدند. برای کابینه جدید مذاکره کردیم. با آقای محلوجی دربارة مشکلات اجتماعی‏اش با مجلس و با آقای شافعی دربارة مشکلاتش در ارتباط با نیازهای وزارت [تعاون] و کمی امکانات و توجهات هم صحبت شد. آقای [اکبر] ترکان هم آمد. دربارة مسئولیت جدیدش در کابینه مذاکره شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. گزارش بازرسی حوادث دانشگاه‌های مشهد و اهواز مطرح شد. برای مدیران آنجا منفی بود ولی تصمیم را به بعد موکول کردیم. دربارة همکاری دانشکده‌های تاریخ با بنیاد تاریخ هم مذاکره و قرار شد درس‌ها و تزهای تاریخ را تقویت کنیم.

شب در دفترم ماندم. عفت از لندن تلفن کرد و گفت هفته آینده می‌آیند. منتظر جواب معاینات هستند. محسن هم تلفن کرد.

 

 

[1] - آقای هاشمی در این ملاقات، ضمن تجلیل از شخصیت سیاسی- مذهبی آیتالله طالقانی، به عنوان اولین امام جمعه تهران که با جامعیت و سوابق دینی و مبارزاتی خود، سنگ بنای خطبههای نمازجمعه را بنیان نهاد گفت: «اکنون پس از گذشت پانزده سال از برپایی اولین نماز جمعه، پس از تحمل زحمات بسیار و رفع تدریجی مشکلات، اقدامات انجام شده در این خصوص، در مجموع بسیار ارزشمند و مهم است. نماز جمعه، نهادی مقدس و مستحکم در سراسر کشور است. حضور میلیونی مردم ایران در مراسم نماز جمعه و ساخت صدها مصلا و شکوه و عظمت این مراسم یادگار اقدام به موقع حضرت امام خمینی (ره) در برپایی نماز جمعه و تلاش و زحمات کلیه شخصیتها و انسانهای با فضیلتی است که با برنامهریزی و صرف وقت و هزینه، امکان چنین گردهمایی سیاسی و اجتماعی را فراهم کردهاند و اجر معنوی و اُخروی این عزیزان، همواره در نزد خداوند محفوظ و جاودانه است، زیرا همین حضور مردم در صحنه است که انقلاب را بیمه میکند و اگر این آمادگی مردم نبود، دشمنان انقلاب بیش از این شرارت میکردند و زهر می‌ریختند.» ایشان با تأکید بر اهمیت برنامهریزی و اهتمام مسئولان برپایی نمازجمعه سراسر کشور در ارائه برنامههای سازنده و پُرمحتوا در این مراسم، بهآنان توصیه کرد: «با ایجاد شرایط فیزیکی مناسب برای نمازگزاران و برنامه‌های جذاب به‌ویژه برای جوانان، امکان حضور گسترده و باشکوهتر مردم در این مراسم را فراهم کنید. ایراد خطبههای پرمحتوا توسط خطبا که در آن محدودیت زمانی و اقتصادی و شرایط روز جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته باشد، اهمیت دارد. سخنان ماندنی و پُرمحتوایی که هر هفته در مراسم نماز جمعه سراسر کشور توسط سخنرانان و خطبا عنوان میشود، در آینده تبدیل به مجموعهای گرانبها و مهم از تاریخ وقایع سال‌های انقلاب خواهد شد.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.