خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۷۲

یکشنبه 3 مرداد 1372  | 5 صفر 1414 25 ژوئن 1993

 

نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان آمدند. بعد از سرود و قرآن، گزارش دادند و من صحبت‌های تشویق‌آمیز کردم و نصایحی مطرح نمودم؛[1] پُرشور و پُراحساس‌اند.

آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده آمد. دربارة وزارت صنایع و کلیات برنامه‌های اقتصادی صحبت شد. آقای [غلامرضا] آقازاده آمد. دربارة برنامه‌های وزارت نفت و مسأله اوپک و انتقادات دیگران و... مذاکره کردیم. تحلیلی از نظرات مجلسیان داد.

دکتر نوربخش آمد. دربارة وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بدهی‌های معوق و همچنین پیشنهاد نسبتاً جدی که برای دادن ده میلیارد دلار وام رسیده است، صحبت شد.

[آقای غلامرضا فروزش]، وزیر جهادسازندگی آمد. در مورد انتقادات مخالفانش و آینده وزارت و برنامه‏ها صحبت شد. در خصوص راه افتادن طرح تولید میگو در خوزستان و نخلستان‌های آبادان و خرمشهر مذاکره کردیم.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. نیمی از جلسه را بیشتر نماندم. شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة سفرشان به آذربایجان و کابینه جدید و مسائل جاری کشور و صداوسیما صحبت کردیم. نم نم باران هم بارید.

 گزارش‌ سیل‌های عظیم در آمریکا و بنگلادش و نپال جالب توجه است. شب را در دفترم ماندم و دیر وقت خوابیدم. در گزارش‌ها حمله وسیع اسراییل به لبنان مورد توجه است.

 

[1] - آقای هاشمی در این ملاقات، نمایندگان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان سراسر کشور را به تحصیل و پیشرفت علمی، توأم با فعالیتهای سیاسی و اجتماعی توصیه کرد و گفت: «ایجاد هماهنگی و فعالیت گروهی سالم و اسلامی با همسن و سالان و افراد با تجربه و آشنایی آینده‌سازان کشور با مسائل اجتماعی و اسلامی روز، هم برای جامعه و هم برای رشد و تعالی جوانان کشور، بسیار مؤثر خواهد بود. در دوران جوانی و تحصیل، زمینه آغاز فعالیتهای سالم اسلامی و گروهی در جوانان بسیار زیاد است و با برنامهریزی و هدایت انگیزههای خالص و لطیفی که در این قشر از جامعه وجود دارد، میتوان در جهت صحیح و مناسب، بهارتقای سطح دانش و علوم اسلامی آنان کمک کرد. بههمه جوانان عزیزی که در تشکلهای اسلامی و سالم به فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میپردازند، توصیه میکنم که با مقدم قراردادن تحصیل و پیشرفت علمی خود، به چنین فعالیتهایی بپردازند و در چنین مقطع سنی، فراگیری علم و دانش را اصل قرار دهند. کسانی در فعالیتهای سالم و هدفدار سیاسی و اجتماعی خود موفق خواهند بود که در دوران تحصیل، در انضباط و رفتار در مراکز آموزشی نیز نمونه و سرآمد باشند. کسانی که می‌خواهند مروج احکام و اخلاق اسلامی در جامعه باشند، باید در درجه اول، خود عامل به مسائل و احکام دینی باشند و در محیط زندگی، صداقت، عدالت، احترام به قوانین و مقررات، رعایت حقوق دیگران و تخطی‌نکردن از حقوق فردی و اجتماعی را در عمل بهدیگران نشان دهند.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.