خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۲ مرداد ۱۳۷۲

شنبه 2 مرداد 1372  | 4 صفر 1414 24 ژوئن 1993

 

در گزارش‌ها باطل شدن روبل‌های[1] قبل از سال 1993 در روسیه و بحران پولی به دلیل آن مورد توجه است.

برای شرکت در کنگره مدیران آموزش و پرورش به اردوگاه شهید باهنر رفتم. بعد از خیرمقدم وزیر، من مفصل صحبت کردم.[2] سپس از طرح اصلاح اردوگاه بازدید نمودم و با ماشین در قسمت‌های مختلف اردوگاه گردش کردم.

ساعت ده‌ونیم به دفتر رسیدم. آقای [علی محمد] بشارتی آمد. تذکری دربارة وزرای کابینه و انتقاد از توقعات زیاد خط راست داشت. آقای [جواد] اژه‌ای آمد. دربارة وزرای فرهنگ وآموزش عالی و کشور تذکر داد و افرادی را معرفی کرد. آقای [اسدالله] بادامچیان آمد. ضمن ارائه تحلیل، پیشنهادهایی برای تغییرات در کابینه در جهت تقویت خط راست داشت. آقای مسیح مهاجری هم آمد و کاملاً برعکس آقای بادامچیان تحلیل کرد و پیشنهادهای معکوس داشت. هر دو نوشته‌ای هم دادند.

دکتر هاشمی [گلپایگانی] برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. آقای دکتر [حسن] حبیبی آمد. دربارة کابینه و سفرش به کردستان و بازدید از طرح‌های مهم شهرداری تهران صحبت شد.

عصر دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] آمد. فکر انتقال به وزارت فرهنگ و آموزش عالی را دارد. ترجیح داد که در وزارت آموزش و پرورش نماند. نظراتی دربارة بعضی از وزرا داشت. آقای [علی] لاریجانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] هم آمد دربارة وزارت ارشاد و بعضی وزارت‌خانه‌های دیگر حرف زدیم. آقای [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی] آمد. دربارة کشاورزی و مسائل عمومی کابینه حرف زدیم. آقای [هادی] نژادحسینیان آمد. با پیشنهاد رفتن به وزارت، موافق نیست و ترجیح می‌دهد در صنایع سنگین بماند. در مورد بعضی از وزیران نیز نظر داد.

جلسه تبصره 29 را داشتیم. دربارة فروش ارز وارداتی و بدون انتقال ارز و... تصمیم گرفتیم. شب را در دفترم ماندم و کارها را انجام دادم.

 

[1] - روبل، واحد پول کشور روسیه است.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جلوگیری فیزیکی و ایجاد محدودیت‌ها، نمی‌تواند به تنهایی راه حل مناسبی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باشد. اگر ما از ویرانه‌های نظام شاهنشاهی، ‌توانستیم قشر عظیمی از مردمان را سالم بیرون بیاوریم، دلیلش این نبود که آنجا ابزار سرکوب یا جلوگیری فیزیکی داشتیم، بلکه از برنامه‌های آموزنده اقناع گر استفاده ‌شد. برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، باید آموزش‌ها و حرکت‌های مثبت فرهنگی، برخورد منطقی و متناسب با فهم و درک هر بخش از گروه سنی جوانان، پُرکردن درست اوقات فراغت دانش آموزان و جواب دادن درست و منطقی به سئولات آنان و پرهیز از افراط و تفریط که بلای رشد و تکامل است و عامل جنود و تجحر است، مورد توجه باشند. این کار به آموزش‌ها، راهنمایی‌ها و به مهارت‌های خاص احتیاج دارد که باید مراکزی در ( آموزش و پرورش باشد که این موارد را کنترل و مواظبت کند.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372»، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.