خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۷۲

دوشنبه 21 تیر 1372  | 21 محرم 1414 12 ژوئن 1993

 

بعد از نماز صبح تا ساعت ده مطالعه کردم. دکتر [عباس] شیبانی، مطابق معمول بدون وقت قبلی آمد و تذکراتی دربارة دارو داشت. آقای [علی] موحدی ساوجی آمد و از مکه گفت. همچنین خبر رأی‌گیری در کمیسیون داخلی مجلس را داد که برای وزیر کشور رأی‌گیری کرده‌اند و خودش رأی آورده است.

آقای [امان] نریمانی، نماینده اسلام آباد غرب آمد. اظهار ارادت کرد و گزارشی از مشکلات شهر و مشکلات اهل‌حق[1] و انتقاداتی از امام جمعه شهر داشت و برای کمبودها کمک خواست.

[آقای سید احمد رسولی نژاد]، نماینده دماوند و فیروزکوه آمد و برای کار و سد نمرود و راه استمداد کرد. [آقای غلامرضا معتمدنیا]، نماینده کهنوج آمد. کارهای انجام شده و بهتر شدن وضع امنیت و نیازها را گفت. [آقای ابوالفضل حسن بیگی]، نماینده دامغان آمد. از خطوط مجلس و از انحصارطلبی راست‌ها گفت و از به ثمر رسیدن طرح آب شهر به کمک من تشکر کرد و برای تسریع گازرسانی و دانشگاه استمداد نمود.

آقای نظری، مدیرعامل جدید دخانیات آمد. مقداری از نقاط ضعف و فساد در کار مدیر سابق و برنامه‌های خودش برای تولید و توزیع را گفت و خبر از رشد کاشت و برداشت توتون و راه‌اندازی کارخانه‌های عظیم سیگار در گیلان در سال جاری و تعدیل
 نیروی زاید انسانی داد.

عصر [آقای دیک شیت]، معاون وزیر امورخارجه هند آمد. نامه نخست‌وزیر را آورد. کار مهمی نداشت. شورای اقتصاد جلسه داشت. دادن وام ارزان به ماشین‌های پخت نان تصویب شد. شب به خانه آمدم. با یاسر و مهدی و فرشته شام خوردیم.

 

 

[1] - اهل حق یا یارسان، آیینی است با مناسک عرفانی که به طور عمده در کردستان ایران و عراق پیرو دارد. تاریخ دقیق شکل گیری این آیین مشخص نیست، ولی پیروان آن به ازلی و ابدی بودن آیین خود باور دارند. اگرچه مجموعه‌ای از اعتقادات خاص در میان پیروان یارسان مشترک است، اما بسته به اینکه سرسپردۀ کدام یک از خاندان‌های ۱۱ گانه باشند، آداب و رسوم و باورهای متفاوتی در میان آن‌ها وجود دارد. اهل حق معتقدند، این طریقه سینه به سینه از سلف به خلف می‌رسیده و نیز دنباله همان اصولی بوده‌است که امام علی (ع) به سلمان فارسی و به عده‌ای از یاران نزدیک خود آموخته ‌است.