خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۷۲

یکشنبه 13 تیر 1372   | 13 محرم 1414 4 جولای 1993

 

[آقای عبدالله بداوی]، وزیر امور خارجه مالزی آمد. نامه نخست‏وزیر را آورد و پیشنهاد نمود که سازمان کنفرانس اسلامی، به طور جدی در مسأله بوسنی مداخله کند. نیروهای نظامی اسلامی و اسلحه بدهیم و از اهرم نفت برای فشار بر غرب استفاده شود. موافقت و تشویق کردم. قرار شده است که به عربستان سعودی، پاکستان، ترکیه و مصر هم برود. فرستادگان دیگر هم به سایر کشورهای اسلامی گسیل داشته‌اند؛ حرکت خوبی است.

[آقای لی هان چینگ]، معاون نخست‌وزیر چین آمد. خبر از تصمیم بر توسعه همکاری‌ها و پذیرش اعتباردادن برای واگن‌های مترو و سایر امور داد و خواستار خرید نفت و فولاد شد. آقای ولایتی، [وزیر امور خارجه] خبر داد که فردا فرستاده ویژه نخست‌وزیر هند برای امضای قرارداد احداث خط لوله گاز ایران به هند می‌آید و خواست که به وزارت نفت، تأکید بر همکاری کنم که کردم.

دکتر [ایرج] فاضل، [رئیس سازمان نظام پزشکی] آمد. گزارش اقدامات در نظام پزشکی را داد و از حرکات حزب‌اللهی‌ها و از عملکرد وزیر بهداشت شکایت و پیشنهاد تغییر داشت.

دکتر [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] و سرپرستان دانشجویان در هشت کشور خارجی شرق و غرب آمدند. گزارش کار دادند و نیازها را مطرح کردند. گفتند در حدود چهار هزار و سیصد دانشجوی ارزبگیر دارند؛ علاوه بر یک‌هزار وششصد دانشجوی پزشکی و....

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. فوق‌العاده حق مأموریت‌ خارج‌ از کشور و تهدید مصالحه با بدهکاران ارزی صادرات تصویب شد. دکتر عادلی، [رئیس کل بانک مرکزی] آمد و گزارش وضع ارزی و راه‌های حل مشکلات را داد.

 شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. مهدی هم آمد و احوال‌پرسی کرد و رفت. دربارة مطالب فرستاده‌های مالزی و چین و شیطنت‌های آمریکا و کیفیت برخورد با آنها و کار با اروپایی‌ها و مسائل امنیتی و حفاظتی و سفر من به ترکیه و مسائل جاری صحبت کردیم. تأکید زیاد به تصویب و فعال شدن اکو [1] [= سازمان همکاری اقتصادی] دارند.

 

 

[1] - سازمان همکاری اقتصادی Economic Cooperation Organization به طور مخفف اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند. پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸، ۶۲۰، ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد. طبق اساس‌نامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن تهران است.