خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • شنبه ۱۲ تیر ۱۳۷۲

شنبه 12 تیر 1372   | 12 محرم 1414 3 جولای 1993

 

کارکنان شرکت هواپیمایی [هما] به مناسبت انجام برنامه سفر حجاج و سالگرد فاجعه سقوط هواپیمای ایرباس توسط ناو آمریکایی آمدند. آقای [سیدمحمد] کوثری، [مداح اهل‌بیت] مصیبت خواند. [آقای محمد سعیدی‌کیا] وزیر راه و ترابری و آقایان [حسن] شفتی، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما] و [محمد] بنی نجاریان، [رییس سازمان هواپیمایی کشوری] گزارش دادند که خیلی طول کشید. من صحبت کوتاهی نمودم.[1]

آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور آمد. تحلیلی دربارة انتخابات براساس داده‌های آماری ارائه داد. آقایان [علی] لاریجانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] و [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] آمدند. گزارش مراسم حج را دادند و برای آینده، با توجه به مشکل برخورد کردن مراسم برائت، پیشنهادهایی مطرح کردند؛ نظرشان این است که سال آینده نخواهند گذاشت که راهپیمایی برائت انجام شود و باید از حالا فکری کرد که در آن وقت مشکل نداشته باشیم. پیشنهاد ساختن مجتمع برای اسکان حجاج ایرانی و عدم پذیرش حاجی آزاد از سهمیه حجاج در سال آینده دارند. قرار شد که بررسی کنند برای اینکه آزادها را به کاروان‌های غیردولتی بدهیم. آقای لاریجانی پیشنهاد داشت که ترتیبی بدهیم، ایرانی‌هایی که در خارج هستند و می‌ترسند به ایران بیایند و فعلاً با بستگان خود در ترکیه دیدار می‌کنند، به نحوی بتوانند در جایی مثل جزیره کیش ملاقات کنند.

دکتر [حسن] حبیبی آمد. در مورد ساخت میهمان‌سراها برای برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی پیشنهادهایی داد.

عصر آقای [سید عبدالکریم] موسوی اردبیلی آمد. از دانشگاهش[2] تعریف کرد و از کمک‌های من تشکر نمود. عازم اردبیل است که تابستان را بماند. از رأی نیاوردن وزرای خط خودشان در مجلس، اظهار نگرانی داشت.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. در مورد لزوم جدا کردن مراکز سران نظام که در یک نقطه جمع هستیم و همچنین دربارة حوادث جمهوری آذربایجان و مزاحمت‌های آمریکا مذاکره شد.

 

[1] - آقای هاشمی در جمع مدیران و کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هما، جنایت حمله آمریکا به هواپیمای ایران در خلیجفارس را سند زنده و دایمی قلدری و تجاوزگری‌های آمریکا در جهان خواند و از عملکرد ( مغرضانه مجامع بینالمللی در قبال این حادثه ابراز تأسف کرد و گفت: «گرچه سازمان‌های جهانی چشم خود را بر روی این جنایت بستند و با بیاعتنایی از کنار آن گذشتند، ولی ملت ایران و مردم آزاده جهان هرگز ابعاد جنایات آمریکا در این فاجعه را فراموش نخواهند کرد؛ زیرا به افکار عمومی دنیا ثابت شد که قدرتهای جهانی، قائل به هیچ‌گونه امنیتی که برخلاف خواست آنان باشد نیست. بهخطرانداختن امنیت هوایی به صلاح هیچیک از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای بزرگ که حجم بالایی از حملونقل هوایی را بهخود اختصاص داده‏اند، نیست. ما معتقدیم محاکمه عاملین جنایت حمله به هواپیمای ایرباس ایران در خلیجفارس بهنفع امنیت هوایی کلیه کشورهای جهان خواهد بود. حمله یک ناو نظامی پیشرفته به یک هواپیمای مسافربری و شهادت 290 نفر از سرنشینان آن، از قطعات زشت تاریخ دنیا و مشخص کننده مظلومیت ملت ایران است و این در حالی است که ایران متهم به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر میشود و آمریکا خود را حامی حقوق بشر میداند. این سئوالِ همیشه وجدان‌های بیدار بشریت است که آیا این 290 نفر که مظلومانه به شهادت رسیدند، از حقوق انسانی برخوردار نبودند و به چه جرمی به دست این حامیان دروغین حقوق بشر به شهادت رسیدند؟ کسانی که مرتکب چنین جنایات فجیعی میشوند و از موضع قلدری و تکبر در صدد توجیه جنایات خود برمیآیند، حق ندارند در دنیا داد حمایت از حقوق بشر سر دهند.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - دانشگاه مفید، دانشگاهی در زمینه علوم انسانی با روش و نگرش جدید حوزوی-دانشگاهی است که در شهر قم قرار دارد و در اوایل بنیانگذاری به دارالعلم مفید مشهور بود. این دانشگاه در سال ۱۳۶۸ توسط آیت‌الله موسوی اردبیلی بنیان‌ نهاده شد. کلیه مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی مفید از جمله دبیرستان مفید و دانشگاه مفید، زیر نظر مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین (ع) اداره می‌شوند. از اهداف علمی این دانشگاه، مطالعه و تحقیق در علوم و ( معارف اسلامی و بازنگری در علوم انسانی بر اساس مبانی اسلامی و همچنین معرفی و به‌کارگیری نتایج تحقیقات انجام شده در وجوه گوناگون حیات فرهنگی و اجتماعی ملل اسلامی است.