خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۴ تیر ۱۳۷۰

سه‌شنبه 4 تیر |  12 ذیحجه 1411 25 ژوئن 1991

 

 پس از نماز تا ساعت ده صبح کارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم. خانواده‌های شهدای هفتم تیر آمدند؛ برایشان صحبت کردم.[1] کارکنان دفتر آمدند. گزارش کار دادند و نیازها را مطرح کردند.

دکتر [مصطفی] معین، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] و مدیران دانشگاه پیام نور آمدند. گزارش دادند و نیازهای ارزی و ریالی را مطرح کردند؛ قول حمایت دادم. عصرآقای [فریدون] مهدی‌نژادآمد. درباره تکمیل کتاب جریان مک فارلین و کمک به آزادی گروگان‌های لبنان صحبت شد[2].

ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه داشت. گزارش‌تلاش‌های بین‌المللی برای هماهنگی با کشورهای دیگر در امر مبارزه با مواد مخدر، مسئله جزیره فارور برای معتادان و انضباط در بازداشت معتادان و نیازهای مراکز نگهداری بازداشتی‌ها بحث و تصمیم‌گیری شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شهادت شهیدان فاجعه هفتم تیر، ماهیت واقعی کسانی را که دم از منطق و استدلال می‌زدند، افشا کرد و باعث اتحاد و یکپارچگی مردم شد؛ به‌گونه‌ای که گروه‌های توطئه‌گر، به واسطه فشار افکار عمومی نتوانستند در ایران بمانند. جریان‌های مخالفی که فاجعه هفتم تیر را به‌وجود آوردند، خیلی ناجوانمردانه عمل کردند، اما تاریخ برخلاف اهداف آنها رقم خورد و انقلاب به راه خود ادامه داد. روح این شهیدان عزیز، در رضوان الهی شاهد موفقیت‌های روزافزون انقلاب است و شما یادگاران بزرگوار شهیدان و همه ما وظیفه داریم، این حادثه سرنوشت‌ساز و شهادت این شهیدان پیشتاز را که خون‌شان انقلاب را بیمه کرد، همیشه زنده نگه‌داریم. جریان‌های مختلف داخل کشور در آن زمان دارای حزب بودند ولی توده مردم تشکیلات حزبی نداشتند که با اعلام حزب جمهوری اسلامی، همه تشنگان در نقاط مختلف کشور وارد میدان شدند. با تشکیل حزب جمهوری اسلامی که حرکت آن در مسیر صحیح انقلاب بود، تهاجم گروه‌های مخالف انقلاب به طرف این حزب شروع شد. این تشکیلات اسلامی در انتخابات خبرگان قانون اساسی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نقش اساسی داشت و این حرکت سازنده، قابل تحمل از سوی ضدانقلاب نبود و در نتیجه در هفتم تیر با آن توطئه شوم و ترور ناجوانمردانه، بهترین یاوران اسلام و انقلاب را از ملت گرفتند. شما باید به‌این شهیدان افتخار کنید و به رضای خداوند راضی باشید زیرا در این روزها که ایام شهادت آنهاست، میلیون‌ها دل به یاد آن شهیدان می‌تپد و راه‌شان که راه امام بزرگوار راحل و مقام معطم رهبری است، با قدرت و صلابت ادامه دارد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[2] - دربارة ماجرای مک فارلین تا سال 1386 کتابی تدوین و منتشر نشد. در این سال دفتر نشر معارف انقلاب، روایت ایرانی این ماجرای سیاسی را تهیه و به دست چاپ سپرد. برای آگاهی بیشتر رجوع کنید← کتاب «ماجرای مک فارلین؛ فروش سلاح-آزادی گروگان‌ها»، محسن هاشمی و حبیب الله حمیدی، دفتر نشر معارف انقلاب، 1386