خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۷۰

یکشنبه 26 خرداد |  3 ذیحجه 1411 16 ژوئن 1991

 

 ساعت ده صبح، اعضای هیأت‌های مؤتلفه اسلامی، به مناسبت سالگرد شهادت ضاربان [حسنعلی] منصور، [نخست وزیر شاه] آمدند. آقای [اسدالله] بادامچیان صحبت کرد و من تشویق‌شان کردم و از تلاش‌هایشان قدردانی نمودم.[1]

 در مذاکره خصوصی با آقایان [سعید] امانی، [مصطفی] حایری و بادامچیان، تشکیلات جدیدشان را گفتند و مشورت کردند. آقای حایری، راجع به اموال و نقدینگی‌های حزب جمهوری اسلامی پرسید. قرار شد بعد از مشورت با رهبری جواب بدهم.

[آقایان اکبر ترکان، محمد سعیدی کیا و علی فلاحیان]، وزیران دفاع، راه و ترابری و اطلاعات با معاونان آمدند. راجع به طرح ساخت هواپیمای کوچک آموزشی توضیح دادند و استمداد کردند.

آقای [سید مصطفی] محقق داماد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور آمد. گزارش کار را داد و از سیاست‌های دولت تقدیر کرد و از بهتر شدن وضع ادارات گفت و ماشین خواست. [آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی آمد. گزارش وضع کشاورزی را داد و از محصول سال جاری اظهار رضایت کرد.

عصر هیئت دولت جلسه داشت. درباره قیمت آهن و سازمان عمران سیستان مذاکره داشتیم که ناتمام ماند. شب مهمان رهبری بودم. درباره روزنامه‌ها و مسائل سیاسی و اقتصادی و انتخابات مذاکره شد. دیروقت به خانه رسیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جمعیت مؤتلفه اسلامی، سهم بسزایی در شروع و تداوم انقلاب و پیروزی داشت. تا آنجایی که من به‌خاطر می‌آورم، اولین تشکیلات منظمی بود که با شروع نهضت حضرت امام، مبارزه با رژیم طاغوت را شروع کرد. جریانات دیگری هم بودند. گروه‌های سیاسی دیگری هم بودند. بعضی‌ها هم کمک می‌کردند، اما آن جریانی که صددرصد در خدمت امام بود و واقعاً مطیع و فداکار بود، روزهای اول همین مؤتلفه‌ای‌ها بودند. آنها هم پشتیبانی مالی نهضت را داشتند، هم پشتیبانی نیروی انسانی را داشتند، کارهای انتشاراتی، کارهای تبلیغاتی، جلسات و آن کارهایی که اوایل کار، نهضت داشت، انواع کارها به کمک مؤتلفه انجام می‌شد. اگر (Äجلسه‌ای می‌خواستیم بگیریم، معمولاً اینها می‌گرفتند، حالا در تهران یا شهرستان‌ها یا قم. اگر اعلامیه‌ای می‌خواستیم چاپ کنیم، به کمک آنها چاپ می‌شد. پخش آن را هم باز شبکه مؤتلفه بیشتر به عهده گرفته بود، متعهد بود، انجام می‌داد. گاهی اگر بنا بود تظاهراتی داشته باشیم، باز تشکیلات اینها به میدان می‌آمدند.»