خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۷۰

پنج‌شنبه 16 خرداد |  22 ذیقعده 1411 6 ژوئن 1991

 

 جمعی از اعضای انجمن‌های اسلامی اصناف مشهد آمدند. شعری خواندند. برایشان صحبت کردم.[1] دکتر [هادی] منافی، [رئیس سازمان محیط‌زیست] و معاونان آمدند. گزارش وضع محیط‌زیست را دادند و استمداد کردند.

[آقای غلامرضا فروزش]، وزیر جهاد سازندگی آمد. از وزیر امور اقتصادی و دارایی شکایت داشت که با او همکاری نمی‌کند. گزارشی از کارهای جهاد داد و پیشنهادهایی برای واگذاری واحدهای اقتصادی جهادسازندگی به اعضای جهاد داد.

آقای سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان آمد. دعوت ملک فهد از من را آورد و درباره قواعد همکاری دو کشور صحبت شد.[2] تقاضای جلسه خصوصی داشت که پذیرفتم. درباره آیندة عراق، مراسم حج، همکاری در اوپک و شورای همکاری خلیج فارس و همچنین همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، تجاری و فنی تفاهم داشتیم.

آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد. از برنامه‌های دولت تعریف کرد. قرار شد در مراسم فارغ‌التحصیلی نداجا [=نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی] در بوشهر شرکت کنیم. اعلان آمادگی امکانات نداجا، برای کمک به امور کشوری نمود و برای ساخت ساختمان ستاد نداجا استمداد کرد.

عصر آقای مهدی هاشمی عموزاده- و دو فرزندش آمدند. به هر نفر ده هزار تومان هدیه دادم. برای بازدید از دفتر بازرسی ویژه رفتیم. محسن [هاشمی، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور] و همکارانش توضیحاتی دادند؛ بیشتر در مورد کامپیوتری کردن امور گفتند که جالب بود.

عصر به خانه آمدم. عفت هم به مهمانی رفته بود. کمی کتاب خواندم. شب دو نفری تنها بودیم؛ بچه‌ها در سفرند.

 

[1]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این را ما قبول داریم که انقلاب اسلامی به امام مربوط است. این حرف درستی است؛ اما به جسم امام مربوط نیست. جسم امام حامل یک روحی بوده که آن روح ماندنی است. آنکه نمی‌رود، حامل اندیشه‌هایی بوده که آن اندیشه‌ها باقی است. این انقلاب به اندیشه‌های امام و نظرات امام مرتبط بوده که آنها رشد می‌کند، نه تنها از بین نمی‌رود، چون مردم به آن اندیشه‌ها دل بستند، آنها را می‌خوانند و دربارة آنها فکر می‌کنند. اگر آن زمان فرصت فکر کردن نداشتند، این زمان فرصت فکر کردن پیدا می‌کنند. شاگردان امام راه امام را باز می‌کنند. جانشین امام، آن چیزهایی را که برای امام فرصت نشد مطرح بکنند، در زمان کوتاه در دوران بعد مطرح می‌کنند. چیزهایی که دشمنان نگذاشتند از حقایق مورد نظر امام تجلی پیدا بکند، در فرصت‌های بعدی تجلی پیدا می‌کند. بنابراین این انقلاب متکی به امام هست، اما متکی به اندیشه‌های امام و آنها هم باقی‌است.»

[2] - در این ملاقات، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «مردم عربستان از تحول مثبتی که در روابط دو کشور به وجود آمده، بسیار خوشنودند و ما مطمئنیم که روند مثبت همکاری های دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی دربردارندة منافع مردم منطقه و دارای تاثیرات مهمی برای امت اسلامی در سطح بین المللی خواهد بود.» آقای هاشمی نیز ضمن تشکر از پیام محبت‌آمیز ملک فهد، از روند رو به رشد همکاری های دو کشور اظهار رضایت کرد و گفت: «ایران و عربستان، صفحه جدیدی از روابط دوجانبه را گشوده اند و ادامه این روند با وجود میدان وسیعی که برای بسط و گسترش همکاری ها وجود دارد، برای تحقق خواسته های مشترک بر اساس اعتقادات اسلامی و در جهت حفظ منافع دو کشور و منطقه ضروری است.»