خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۷۰

 دوشنبه 13 خرداد |  19 ذیقعده 1411 3 ژوئن 1991

 

 ساعت هفت و نیم صبح به دفترم رسیدم. نمایندگان انجمن‌های اسلامی ادارات آمدند. صحبت کوتاهی برایشان نمودم.[1]

 آقای محجوب، مخترع ماشین قالی‌بافی از سبزوار آمد. توضیحات کافی درباره اختراعش داد و نمونه‌های بافته شده را ارایه داد. برای پیاده کردن این صنعت مشورت کرد. به خاطر نگرانی از کسادی کار قالی‌بافان و خطرِ افتادن این صنعت ماشینی به دست دیگران و برای اجرای کار استمداد کرد.

ظهر پیام رهبری [به مناسبت مراسم حج] پخش شد؛ مطالب خوبی داشت. پیام کوتاهی در جواب و استقبال از پیام ایشان نوشتم. عصر آقای [شیخ حسن] صانعی آمد؛ عازم مکه است. او خواستار محبت به مجمع روحانیون [مبارز تهران] شد.

 [آقای محسن نوربخش]، وزیر امور اقتصادی و دارایی و جمعی از نمایندگان مجلس و [آقای سید محمدحسین] عادلی، رئیس بانک مرکزی آمدند. در ادامة بحث تعدیل اقتصادی و قیمت ارز مذاکره شد. درباره پیاده کردن طرح ماشین قالی‌بافی مشورت شد که مورد تایید قرار گرفت.

آقای [علی] آقا محمدی، [نماینده همدان] آمد. درباره سیاست توجیه نمایندگان مجلس و سیاست تبلیغی مطالبی داشت. شب به خانه آمدم. فاطی که فردا عازم رفسنجان است، خداحافظی کرد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «سعی کنید همیشه برای رضای خداوند و برای وظیفه انقلابی و اسلامی‌تان، به دور از حب و بغض‌ها و دور از باندبازی‌هایی که وجود دارد و دور از سیاسی کردن مسایل که ممکن است اتهام بزنند، یکی بگوید به خاطر طرفداری از این باند، یا آن باند شما کار کردید، محیط خودتان را پاک و سالم و اسلامی کنید. به خاطر انجام وظیفه بهتر و پاک کردن محیط ادارات و راه انداختن کار مردم، راهنمایی مردم، راهنمایی مسؤلان، راهنمایی ادارات عمل بکنید. البته هر کسی هم ممکن است یک نظر سیاسی داشته باشد. یک رأیی داشته باشد، یک نظراتی، که این را عمل می‌کند. انجمن‌ها را کاری کنید که متهم‌مان نکنند به اینکه باندی هستند یا دنبال این خط و آن خط هستند، چون ضرر می‌کنید. یک کسی می‌آید مخالف است، یک کسی می‌آید موافق است، ولی شما راه خدا را بروید. هر کس خوب خدمت کرد، تأیید کنید. هر کس خوب خدمت نکرد، کمک بکنید، اصلاح‌اش بکنید.»