خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۷۰

سه‌شنبه 7 خرداد |  13 ذیقعده 1411 28 می 1991

 

 ساعت هفت و نیم به مجلس رسیدم. تا ساعت ده صبح کارها را انجام دادم. متصدیان برگزاری مراسم سالگرد امام (ره) آمدند و گزارش کار دادند. آقای [محمدعلی] انصاری صحبت متواضعانه‌ای در تایید دولت کرد.[1] من هم صحبتی کردم؛ دوستانه و تشویق‌آمیز.[2]

[آقای ناکایاما]، وزیر امورخارجه ژاپن آمد. درباره توسعه همکاری‌ها و امنیت منطقه و کمک به آزادی گروگان‌ها در لبنان و مسائل عراق صحبت شد. آقای [حسین] کاظم‌پور [اردبیلی]، گزارشی از پیشرفت مذاکرات با ژاپن برای جلب کمک آن‌ها در بازسازی داد.

دکتر ولایتی [وزیر امور خارجه]، درباره سفر به برزیل مشورت کرد. [آقای آدریان ناستازه]، وزیر امورخارجه رومانی آمد؛ نامه رئیس‌جمهورشان را آورد که مرا به رومانی دعوت کرده و خواستار توسعه روابط است. گفت وضع نظم و تولید رومانی خراب است و نگرانی دارند. با روزنامه جمهوری اسلامی، مصاحبه‌ای طولانی انجام دادم که تا ساعت دو و نیم بعد از ظهر طول کشید.[3]

عصر در مسجد شهید مطهری، در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان [مدرسه عالی شهید مطهری در دوره های کارشناسی ارشد] شرکت کردم. جوایز را دادم و سخنرانی نمودم.[4] شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. نزدیک مغرب برای شرکت در مراسم [یازدهمین] سالگرد تاسیس مجلس شورای اسلامی، به مجلس رفتیم. جلسه گرم و دوستانه مجلس با اعضای هیئت دولت بود؛ نمایندگان خیلی گرم برخورد کردند.

نماز جماعت به امامت من خوانده شد. چند نفر سؤالاتی مطرح کردند و از اظهارات من در نماز جمعه، گله‌ای از موضع ضعیف کردند و برای رفع تشنج، تقاضای کمک نمودند.

محافظه‌کاران پیام تندی امضا کرده‌اند و رادیکال‌ها تقاضا داشتند که جلوی‌شان را بگیرم. صحبت کردم و جواب سئوالات را دادم[5]؛ قانع شدند. شام خوردیم. مراجعات نمایندگان زیاد بود. با آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس شورای اسلامی]، مصاحبه مشترک انجام دادیم.[6] دیروقت به خانه آمدم.

 

 

[1] - آقای محمدعلی انصاری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در این ملاقات گزارشی از فعالیت های ستاد برگزاری سالگرد ارتحال امام ارائه کرد و گفت: «ما امروز دولت انقلابی و دولت اسلامی جنابعالی و شخص حضرتعالی را شخصیت بلندمرتبه ای می دانیم که بنده در اینجا به عنوان ادای تکلیف عرض می کنم، در طول خدمتگزاری بنده در محضر امام، شاهد بودم که حضرت امام نسبت به جنابعالی و نسبت به نظرات و دیدگاه های شما عنایت ویژه داشتند و در تمام مراحل حساس انقلاب و کشور، شما مشاور حضرت امام بودید و امام در اولین صحبت‌ها و مسایل، سراغ حضرتعالی را می گرفتند.»

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «این کار شما از عبادات پُراجر و ثواب محسوب می شود. عمل شما صرفاً یک کار تشریفاتی نیست، بلکه کاری سیاسی، اجتماعی و شرعی است. زنده نگه‌داشتن نام و یاد امام و حاضر دانستن وجود گرامی ایشان در بین خود و جامعه، با همین گونه کارها تحقق می یابد.»

[3] - در این مصاحبه که در شماره 3471 روزنامه جمهوری اسلامی، در روز شنبه 11 خرداد 1370 با عنوان «پاسخ رییس جمهور به 40 سوال روزنامه جمهوری اسلامی» انتشار یافت، در مورد مسایل اقتصادی، سیاست خارجی، اختلافات داخلی، سیره امام خمینی (ره) و نقش رسانه ها در نظام جمهوری اسلامی، مطالبی مطرح شده است.

[4] - آقای هاشمی از جریان یافتن شیوه های جدید آموزشی در مدارس علوم دینی که بر اساس آن دانش آموختگان در دوره های مختلف ارزیابی شده و گواهی دریافت می‌کنند، اظهار خرسندی کرد و گفت: «اگر در اهدای مدرک تحصیلی به محتوای آن توجه شود، بسیار خوب است؛ لیکن اگر اخذ مدرک تنها برای کسب عنوان باشد، عملی ناپسند است. مدرک باید نشانه یک نظم باشد و توجه شود که نظم از مصادیق اسلامی است.»

[5] - در این جلسه، آقای هاشمی ضمن تبریک سالگرد تاسیس مجلس گفت: «من مجلس را رکن مهم اداره کشور می‌دانم و فکر می کنم اگر مجلس تضعیف شود، کل نظام ضرر می‌کند و من تضعیف مجلس را نمی پذیرم. نمایندگان مجلس نیز باید توجه داشته باشند که به مناسبت اعتبار مجلس مسئولیت مهمی دارند و اگر فکر می کنیم دستگاه اجرایی، با یک مجلس ضعیف می تواند پیشرفت کند، قطعاً اشتباه است و باید توجه داشت که قطعاً نظارت مجلس لازم است و امیدوارم که همه احساس وظیفه ملی- اسلامی کنند و در همه کارها اعتبار مجلس را حفظ کنیم.»

[6] - روسای جمهور و مجلس در پایان جلسه مشترک، در میان خبرنگاران حضور یافتند و ضمن بیان اهم مطلب مورد بحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیات دولت، جو حاکم بر این جلسه را دوستانه توصیف کردند. آقای هاشمی ضرورت انتقادهای منطقی در جهت پیشبرد اهداف نظام اسلامی را یادآور شد و گفت: «نمایندگان و وزرا بایستی در این راستا انتقادهای خود را به صورت منطقی مطرح نمایند.»