خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۴ خرداد ۱۳۷۰

شنبه 4 خرداد |  10 ذیقعده 1411 25 می 1991

 

 جمعی از اعضای شورای عالی مجمع [جهانی] اهل بیت (ع)، آقایان [احمد] جنتی، [محسن مجتهد] شبستری، [محمدعلی] تسخیری و [محمدباقر] حکیم آمدند و توضیحی از برنامه‌ها دادند. در مورد حمایت از شیعیان عراق و جلوگیری از تخریب مراکز شیعه در عراق به دست بعثی‌ها، پیشنهادهایی داشتند؛ قرار شد تحرک بیشتری داشته باشیم. آقای حکیم، از برنامه سرکوب مجاهدان عراقی در هور اظهار نگرانی کرد.

دکتر [سید محمدرضا] هاشمی [گلپایگانی]، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. از اظهارات دیروز من درخصوص محکومیت تفرقه‌افکنی تشکر کرد و گفت، در جوامع دانشگاهی تأثیر خوبی داشته است. تیمسار [منصور] ستاری فرمانده نهاجا [=نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی] نیز تلفنی اظهار تشکر کرد و از تأثیر جدی آن در نیروهای مسلح گفت.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] برای امور جاری آمد و درباره هیأت‌ امنای دانشگاه‌ها که اخیراً احکام آن‌ها را صادر می‌کنیم، مذاکره شد.

مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رئیس‌جمهور]، برای خداحافظی جهت سفر حج آمد و درباره مسائل عراق نظراتی ابراز کرد؛ پیشنهاد نمود با دولت عراق به صورت ظاهر هم که شده، کمی ارتباط و تفاهم باشد.

جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، بیانیه گرم و تندی در حمایت از دولت و اظهارات دیروز من در نماز جمعه فرستاد که در اخبار ظهر رادیو پخش شد. تا شب تعدادی زیادی از این‌گونه بیانیه‌ها از جاهای مختلف رسید که معمولاً من مایل به این وضع نبودم.

عصر دکتر ولایتی آمد و پیام آمریکایی‌ها را که از طریق سفیر سوییس رسیده، آورد؛ اطلاع داده بودند که بنا دارند در خلیج فارس، اقدام به پاک کردن مین‌های ریخته شده توسط عراق کنند و اطمینان داده بودند که به آب‌های ایران وارد نمی‌شوند. ادعا داشتند کشتی‌های ما به سوی ناو آن‌ها تیراندازی کرده‌اند و توضیح می خواستند؛ قرار شد ادعای کذب تیراندازی، نفی شود و علیه آن‌ها که در مقابل انداختن منوّر از سوی قایق‌های ما تیراندازی نموده‌ و دو نفر را شهید کرده‌اند، شکایت کنیم.

آقایان [سید مجید] هدایت‌زاده، [مدیر شرکت نفتیران اینترترید (نیکو)] و [محمد] سوری، [مدیرعامل شرکت ملی نفتکش]، آمدند و از بانک مرکزی درخصوص سخت‌گیری در پرداخت کرایه کشتی‌های نفتی که به صورت سیف[1] (CIF) اقدام به فروش نفت می‌کنند، شکایت کردند.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. پیام آمریکا مطرح و جواب آن تعیین شد. [آقای عبدالله نوری]، وزیر کشور اطلاع داد که حدود نیمی از آوارگان به عراق برگشته‌اند و خیلی‌ها هم منتظر تهیة وسیله نقلیه هستند. به ارتش گفته شد که برای حمل آن‌ها اقدام کند. مسئله عراق مطرح شد و درخصوص کیفیت تحرک شیعیان و پیگیری کنفرانس معارضین برای اتحاد و تشکیل جبهه و یا دولت موقت مردمی عراق، تصمیماتی اتخاذ گردید.

شب مهمان آیت الله خامنه‌ای بودم؛ حال‌شان بهتر است. از اظهارات پریروز من ابراز رضایت کردند. پیشنهاد کردم اعلان کنم که جلوی بیانیه‌هایی که به حمایت دولت منتشر می‌شود، بگیرم. نظرشان این بود که یکی دو روزی انجام شود و سپس جلوگیری کنیم. درباره جزیره قشم و ملاحظات مجلسیان صحبت شد. قرار شد پیغام بدهند. درباره کنترل جمعیت، مسائل عراق و... مذاکره شد.

 

[1] - سیف (CIF)، به معنای بهای تمام شده کالا در کشور مقصد است که شامل بهای کالا در مبدا به‌علاوه هزینة حمل و هزینة بیمه تا مقصد می باشد.