خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۷۰

 

 پنج‌شنبه 26 اردیبهشت |  1 ذیقعده 1411 16 می 1991

 

ساعت هشت و نیم صبح، همراه مهدی به مرکز تحقیقات مخابرات رفتیم. بازدیدمان تا ظهر طول کشید. ابتدا توجیه کلی نمودند. از پروژه‌های تحقیقاتی متعددی بازدید کردیم. سپس نمایشگاه مصنوعات مربوطه را دیدیم که جالب بود. بعد از مصاحبه،

 

 

صحبت کوتاهی برای کارکنان کردم[1] و به دفتر رفتم.

عصر سلمانی برای اصلاح آمد. خانواده برای تماشای فیلم آمدند. دو فیلم از [محسن] مخملباف نمایش داده شد که جواز نمایش به آن‌ها داده نمی‌شود: عشق و شب‌های زاینده رود. بعد از نمایش در جشنواره، سخت مورد اعتراض مردم مذهبی و رسانه‌ها قرار گرفته است؛ گرچه مضامین بد نیست.

آقای [مصطفی] پورمحمدی آمد. از یک حرکت ضد صدام در داخل ارتش عراق که در حال تکوین است، گزارش داد و درباره دلالی جدید [منوچهر] قربانی‌فر در مورد گروگان‌ها و مطالبات ما از آمریکا مطالبی گفت که در مورد دوم گفتم مذاکره قطع شود و در مورد اول گفتم پیگیری کنند.

سرشب به عیادت آیت‌الله خامنه‌ای رفتم. امروز از بیمارستان به منزل رفته‌اند. حال‌شان خوب است و راضی. آقای میرمحمدی، [رئیس‌دفتررئیس‌جمهور]، اطلاع داد که آیت‌الله منتظری دیشب به زمین خورده‌اند و دست‌شان آسیب دیده است. گفتم برای عیادت برود. امروز و دیروز در تهران باران خوبی باریده که مایه خوشحالی است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از پایه‌های مهم استقلال و توسعه کشور، بخش مخابرات و ارتباطات و به طور وسیع‌تر صنایع الکترونیکی است. امروز فرصت نسبتاً خوبی را برای بازدید از قسمتی در نظر گرفته بودند، آنچه که در مرکز تحقیقات دیدم تا آن قدری که من درک کردم، نیروها با علاقه، اشتیاق، توجه و اهمیت کارشان، خیلی خوب کار کردند و گام‌های خیلی مهمی را برداشتند. آنچه که در نمایشگاه دیدم، نیروهای سازنده و مولد هم ارتباط خوبی با مرکز تحقیقات برقرار کرده‌اند و پشتیبانی خوبی هم از طریق وزارت پست و تلگراف و مخابرات و تلفن می‌شوند. تحقیقاً در سیاست کشور، حمایت از این بخش جدی است. نیروهایی هم که اینجا کار می‌کنند به اهمیت کارشان توجه دارند. من می‌خواهم از این فرصت استفاده و تأکید بکنم که صنعت‌گران و سرمایهگذاران کشورمان به این بخش بهای زیادی بدهند؛ چون این بخش هم راه‌ها را نزدیک میکند، هم استفاده از فرصت‌ها را خیلی خوب میتواند برای ما تسهیل بکند. هم صرفهجوییهای فراوانی در وقت، مصارف انرژی، آرامش خاطر و در زندگی به طور کلی میتواند ایجاد بکند. امروز هر کشوری که در مخابرات و در ارتباطاتش پیشرفت کرده باشد، از دیگران گام‌های بلندی جلو است و در بقیه بخش‌ها ما قطعاً دنبال تقویت این بخش هستیم.»