خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۷۰

 جمعه 23 اسفند |  8 رمضان 1412 13 مارس 1992

 

مطابق معمول همه سحرهای دیگر، یک ساعت قبل از طلوع فجر با زنگ ساعت بیدار شدم. غذاهای سحر را که عفت قبلاً آماده کرده بود، گرم کردم و چای درست کردم. سپس یاسر را بیدار کردم. یاسر مطابق معمول، سفره را آماده کرد. سحری خوردیم. دعایی خواندم و نماز و سپس استراحت.

عفت برای شرکت در مراسم ختم همسر آقای سید کاظم اخوان مرعشی به مشهد رفت؛ به دلیل عارضه سکته مغزی فوت کرده اند. تا شب در خانه بودم. بیشتر وقت به مطالعه گزارش‌ها گذشت. عصر فاطی برای تهیه افطار آمد. محسن و سعید هم آمدند و بعد از افطار رفتند.

صدور حکم دادگاه ترکیه در مورد کشتی توقیفی قبرسی با کالاهای ایرانی، مورد توجه بود؛ اقدام خصمانه و نادرستی است. اعتراض کردهایم. باید فکری بشود؛ احتمالاً با فشار آمریکا است.[1]

آقای [محمدرضا] توسلی آمد. برای پذیرفتن نامزدی نمایندگی تهران از سوی روحانیون مبارز مشورت کرد؛ نکات مثبت و منفی را گفتم که خودش نتیجه‌گیری کند. مبلغی از کمکهای مردمی برای جبهه را که از پیش داشت، آورد.

تأکید داشت که من برای رفع اختلاف و ایجاد الفت بین روحانیت و روحانیون تلاش کنم.

 

[1] - کشتی «کاپ مالیس»، متعلق به بخش یونانی‌نشین جزیره قبرس، حامل کالاهای ایران بود که در 30 مهر 1370 هنگام عبور ترانزیت از تنگه بُسفر توسط ترکیه توقیف و مدتی بعد اموال آن موقتاً مصادره شد. جمهوری اسلامی ایران، ضمن غیرقانونی خواندن توقیف اموال، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کشتی کاپ مالیس شد. دولت ترکیه مدعی بود، که نقشی در توقیف این کشتی نداشته است و سیستم قضایی این کشور، به طور مستقل مبادرت به این کار کرده است. دادگاه امنیتی در استانبول حکم داد که سلاح های ساخت اروپای شرقی که بار کشتی بوده است، توقیف شود. این دادگاه، ناخدای کشتی را نیز به تحمل 5 سال زندان محکوم کرد.