خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۷۰

شنبه 17 اسفند |  2 رمضان 1412 7 مارس 1992

 

 ساعت هشت و نیم در دفترم بودم. ساعت نُه صبح مدیران شرکتهای جدید آب و فاضلاب سراسر کشور آمدند. وزیر نیرو و معاونش توضیحاتی در مورد سیاست جدید تشکیل شرکتهای غیر دولتی برای آب و فاضلاب شهرها دادند؛ تأیید کردم.[1]

آقای [حمید] میرزاده برای امور کیش و بازسازی آمد. همچنین یادداشت‌هایی از سوی مهدی در خصوص ویژگیهای آموزش و پرورش استرالیا آورد که برای ما میتواند مفید باشد.

دکتر هاشمی [گلپایگانی] برای برنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و گزارش وضع دانشگاه خواجه نصیر طوسی و فوت پدرش آمد. مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رئیس‌جمهور] آمد. پیشنهاد داشت که در ساحل خزر، برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه، یک بندرآزاد تأسیس کنیم و برای کنگره تاریخ پزشکی در اسلام استمداد کرد.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. در مورد حمایت معارضان عراق و شناسایی جمهوریهای جدا شده از یوگسلاوی و نیز جواب اظهارات آمریکاییها درخصوص کشتی حامل موشک از کره شمالی به ایران تصمیمگیری شد.

 

 

[1] - آقای هاشمی در این دیدار، با اشاره به ‌اینکه تاکنون به‌طور اساسی و زیربنایی به مسأله فاضلاب و استفاده صحیح از آب توجه نشده است، برنامه شرکت‌های آب و فاضلاب وزارت نیرو را در این خصوص، برنامه‌ای مناسب و خوب دانست و گفت: «با توجه به اهداف مهم این شرکت‌ها در ایجاد تأسیسات فاضلاب و آب شهرها، تأمین بودجه ارزی و ریالی آنها مشکل نخواهد بود. آب، مسأله مهم دنیا در این دهه است. ما نیز در کشورمان، اهمیت این ماده حیاتی را به‌خوبی احساس می‌کنیم و در برنامه‌هایی که شرکت‌های آب و فاضلاب اجرا خواهند کرد، شهرداری‌ها و مردم نقش مهمی خواهند داشت و باید به‌طور جدی سهیم شوند. شرکت‌های آب و فاضلاب، مشکل‌گشای معضل آب و فاضلاب شهرهای کشور است و باید از مسئولان وزارت نیرو به‌دلیل توجه به‌این مسأله اساسی تشکر کرد. لازم است دولت و شورای اقتصاد، از این شرکت‌ها حمایت کنند. اگر اهمیت کار این شرکت‌ها برای مردم روشن شود و مسئولان وزارت نیرو، موضوع را برای مردم خوب توضیح دهند، بدون شک مردم به‌طور گسترده در برنامه‌های آن مشارکت خواهند کرد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.