خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۷۰

شنبه 10 اسفند |  25 شعبان 1412 29 فوریه 1992

 

ساعت هفت صبح، بعد از صرف صبحانه به فرودگاه رفتیم. بلافاصله پس از مراسم، پرواز کردیم. همراهان را ساعت شش و نیم صبح برده بودند و معطل شده بودند. در مسیر با آقایان [محسن] رضایی و [حمید] میرزاده و [علی] فلاحیان، راجع به مسائل سفر و کارهای جزایر و کیش صحبت شد. در فرودگاه مصاحبه انجام دادم.[1]

به دفترم رفتم. تا ظهر کارها را انجام دادم. سلمانی برای اصلاح آمد. تا ساعت سه و نیم بعد از ظهر، کارهای عقب مانده انجام شد. دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد و گزارش سفر به آذربایجان و ارمنستان را داد.

آقای سام نجوما، رئیس‌جمهور نامیبیا برای ملاقات آمد. در دو جلسه پی‌درپی، رسمی و غیر رسمی مذاکره کردیم. سپس [آقای کنستانتین میتسوتاکیس]، نخست وزیر یونان آمد. راجع به قبرس، مقدونیه، روابط دو جانبه، استفاده از گاز ایران و تلاش او برای اصلاح روابط ما با جامعه اروپا مذاکره شد. به خاطر تضاد با ترکیه، خواستار تقویت رابطه با ما هستند.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. نتایج سفر دکتر ولایتی و میانجی‌گری ما بین آذربایجان و ارمنستان و مذاکره با اکراد عراق، برای مهار ضدانقلاب کرد ایرانی، بررسی و تصویب شد.

برای ضیافت شام، به اقامتگاه آقای نجوما در سعدآباد شماره دو رفتم. قبل از شام و همراه با صرف شام، مذاکرات مفصلی درباره اوضاع نامیبیا داشتیم. مسلط بر اوضاع کشورشان نیستند واطلاعات‌شان ناقص است. در جلسه خصوصی، تقاضا کرد که هواپیماهای ما آن‌ها را به هند ببرندکه از آنجا با هواپیماهای خودشان، مراجعت کنند. چون هواپیمای حامل‌شان از آفریقای جنوبی است و جرأت نکردهاند آن را به ایران بیاورند؛ قبول کردم. برای انتخابات شهرداریها کمک خواستند که گفتم در رابطه با قرارداد شیلات قابل تأمین است. بعد از شام به خانه آمدم.

 

[1] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.