خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۷۰

 چهارشنبه 7 اسفند |  22 شعبان 1412 26 فوریه 1992

 

آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] آمد و گزارش تصمیمات در خصوص اجرای خواستهها را داد. به پایگاه نیروی دریایی رفتیم. مراسم پرده برداری و صبحگاه مشترک بود. بعد از گزارش اقدامات، من صحبت کردم[1] و رژه برگزار شد.

 سپس به جزیره مینو رفتیم و با اتومبیل اطراف جزیره گشتیم. اقدامات برای اصلاح نخیلات و بازسازی مزارع و خانهها خوب است و مردم راضیاند؛ ولی مشکلات هم دارند. به سپاه گفتم در دهانه نهر جروف، برای ارتباط با آبادان، پل احداث شود.

از آنجا به خرمشهر رفتیم. در خیابانها، مردم و دانشآموزان برای استقبال تجمع کرده بودند. از چند نقطه بازدید کردم. در اجتماع مردم، در ورزشگاه شهر صحبت

کردم.[2] نامهها و نالهها و شکایت از مشکلات هم زیاد بود؛ حق دارند، چون کمبودها و مشکلات زندگی در خرمشهر زیاد است. بسیاری از مردم خسارات زیادی دیدهاند.

از آنجا برای افتتاح طرح بزرگ توسعه نیشکر و آغاز کارهای اجرایی یکی از قطعات رفتیم. آقای طباطبایی، مجری طرح توضیحات داد. من هم صحبت تحسین‌آمیز و تشویقآمیز کردم.[3] بناست 84 هزار هکتار زیرکشت برود و 700 هزار تن شکر و 350 هزار تن کاغذ تحریر و 700 هزار تن خوراک دام و 100 هزار تن نئوپان [و 20 هزار تن پروتئین دامی] محصول سالیانه باشد؛ [درآمد پروژه] به قیمت امروز، حدود 60 میلیارد تومان در سال است. مصاحبه کوتاهی کردم[4] و به آبادان برگشتیم.

 ساعت سه ناهار خوردیم. سپس به استادیوم رفتیم. در اجتماع عظیم مردم سخنرانی کردم.[5] بعضی از مردم به کندی و ضعف بازسازی اعتراض داشتند. پس از سخنرانی به فرودگاه رفتیم. باران تندی میبارید؛ بدون معطلی پرواز کردیم.

غروب وارد کیش شدیم. تشریفات رسمی انجام شد. ترمینال پرواز خارجی را افتتاح کردیم. بعد از مصاحبه، به سوی پاویون رفتیم. شب از مجتمعهای [تجاری] مرجان، مریم و پردیس بازدید کردیم؛ جالب است. مردم راضی‌اند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، ضمن اظهار خوشحالی از افتتاح مجدد پایگاه دریایی اروند، از آن به عنوان یک مرکز مهم مقاومت در دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: «در این پایگاه رزمندگان دلاور، حماسه آفریدند و خون گرانبهای خود را تقدیم انقلاب کردند. لذا این پایگاه باید به یک زیارتگاه تبدیل شود تا مردم آثار مقاومت عزیزان خود را در اینجا ببینند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «علیرغم کارهای انجام شده، هنوز در این شهر، مشکلاتی از قبیل کمبود فضای آموزشی، آب، برق، بهداشت و صنایع جانبی وجود دارد که در آینده با بسیج امکانات، بازسازی با حداکثر سرعت انجام خواهد گرفت. صادقانه به‌شما قول می‌دهم، از هیچ کوششی برای بازسازی و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز شما دریغ نشود. از افتتاح مجدد پایگاه دریایی اروند، خوشحالم. نیروهای نظامی و انتظامی، قطعاً باید انگیزه فوق‌العاده‌ای در امر بازسازی داشته باشند و ان‌شاءاللّه طوری عمل می‌کنند تا یکبار دیگر مردانگی، شجاعت و مقاومت خود را در این میدان نیز به ظهور برسانند. آنچه از نیروهای مسلح انتظار داریم، این است که بازسازی را مثل دوران دفاع مقدس بدانند و پشتیبان ملت باشند تا به‌خواست خدا، کشور به نحو مطلوبی آباد شود. با کمک یکدیگر، باید این مناطق به‌گونه‌ای بازسازی شود که به نمایشگاهی از آثار دفاع، سازندگی و آبادانی تبدیل شود.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[3] - آقای هاشمی با اشاره به اهمیت اجرایی طرح توسعه کشت نیشکر و صنایع جانبی آن گفت: «این طرح یکی از مظاهر استقلالی است که در شعارها و آرمان های انقلاب داشته ایم و اثر عظیمی در افزایش تولید ملی و ارتقای سطح زندگی مردم خواهد داشت و یک گام بلند در شاخص های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور خواهد بود. این طرح 7 هزار شغل برای مردم ایجاد می کند که با توجه به وجود بیکاری، کار بزرگی است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[4] - رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[5] - آقای هاشمی در اجتماع مردم آبادان در استادیوم تختی این شهر گفت: «حقی که شما مردم انقلابی بر گردن انقلاب دارید، فراموش شدنی نیست و لذا باید برای جبران مصایب شما در طول جنگ تلاش کرد. اگر تاخیر و قصوری در امر بازسازی به چشم می خورد، از آنجاست که تا همین اواخر، اطمینانی برای سرمایه گذاری در این منطقه دیده نمی شد، ولی در سال های آینده گام های بلندی در جهت بازسازی و جبران عقب‌ماندگی های منطقه برخواهیم داشت.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.