خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۰

چهارشنبه 4 اردیبهشت |  9 شوال 1411 24 آوریل 1991

 

 اعضای هیئت مدیره و مدیران واحدهای ساصد [= سازمان صنایع دفاع] آمدند. گزارش عملکرد دادند. به خاطر کم خریدن نیروهای مسلح و معطل ماندن ظرفیت تولید، ضرر می‌دهند؛ قرار شد خطوط تولید را دو منظوره کنند.

آقای [محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. عازم سفر آمریکا است. برای مسائل آنجا و ملاقات‌ها مشورت کرد؛ بسیاری از ایرانیان مهاجر، از بازرگانان و مقامات رژیم سابق، تقاضای ملاقات کرده‌اند. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور]، برای امور جاری و سفر استان فارس آمد.

آقای مختار کلانتری، [فرمانده کمیته‌های انقلاب اسلامی[1]] آمد. به او گفتم که در نیروی انتظامی مسئولیت بپذیرد. به آقای [عبدالله] نوری، [وزیر کشور]، انتقاداتی دارد؛ قرار شد مذاکره کنند.

عصر [آقای هلموت کهل]، صدراعظم آلمان تلفنی تماس گرفت؛ راجع به آوارگان عراق و گروگان‌های غرب در لبنان صحبت شد. متن سخنرانی ضیافت شام، در سفر سوریه و ترکیه را اصلاح کردم.

در جلسه هیئت دولت شرکت کردم. برای اولین بار جلسه را در «باشگاه دولت» تشکیل دادیم. این محل در خیابان فرشته [=شهید فیاضی؛ در شمال تهران] است. از

قبل از پیروزی انقلاب بوده و بعد از انقلاب محل را به ارگان‌های دیگر داده‌اند. اخیراً پس گرفتیم و برای استفاده کارکنان بازسازی کردیم.

در این جلسه، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی تصویب شد. دکتر [محمد علی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش]، از استیضاح مجلس جان سالم به در برد و با رأی خوبی ابقا شد؛ وزرا خوشحال بودند.

 

[1] - کمیته های انقلاب اسلامی، نهادی برآمده از انقلاب اسلامی بود که در سال 1357 در مساجد محلات با محوریت روحانیان تشکیل شد. کمیته های انقلاب اسلامی، در زمینه مبارزه با عناصر طاغوتی، مفاسد اجتماعی و قاچاق مواد مخدر فعالیت می کرد. در فروردین 1370، کمیته ها با شهربانی کل کشور و ژاندارمری ادغام گردید و نیروی انتظامی تاسیس شد.