خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۷۰

سه شنبه 29 بهمن |  14 شعبان 1412 18 فوریه 1992

 

 ساعت هشت به دفترم رسیدم. تا ساعت نُه و نیم صبح کارهای عقب مانده را انجام دادم. برای بدرقه میهمانان اکو به فرودگاه [مهرآباد] رفتم. رؤسای‌جمهور آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه و نخست‌وزیر پاکستان را با سان و سرود بدرقه کردم. قبل از

حرکت، با همه آن‌ها مذاکرات دوستانهای داشتم؛ همه راضی بودند.

 با آقای نیازف تفاهم‌نامه امضا کردیم. او نسبت به روسیه و [بوریس] یلتسین، [رئیس‌جمهور روسیه]«اظهار بی‌اعتمادی کرد و گفت یلتسین مشروب زیاد میخورد و تعادل ندارد. در مورد [جیمز] بیکر، وزیر امورخارجه آمریکا هم از کثرت مشروب خواری انتقاد داشت. به آقای [تورگوت] اوزال، از هماهنگ نبودن نظرات او با کارگزارانش تذکر دادم. تا ساعت چهار بعد از ظهر، کارها را انجام دادم و استراحت کردم.

مدیران سازمان مدرسهسازی [= نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور] آمدند و گزارش دادند؛ تشویق‌شان کردم.[1] رئیس امور مذهبی و مساجد و رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان آمدند. گزارش وضع نیروهای اسلامی آنجا را دادند و گفتند در انتخابات گذشته، نامزد آن‌ها 35 درصد آرا را داشتهاند و وضع‌شان رو به بهبودی است. از ما برای تأسیس چاپخانه فارسی و تهیه کتاب های فارسی و آموزش معلمان زبان فارسی و اعزام تعدادی از علمای اهل سنت به مکه استمداد کردند؛ پذیرفتم. تا ساعت هفت شب در دفترم کار کردم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بحمداللّه شما مدیران اجرایی این حرکت فرهنگی، اهل نظر و آشنا به مسایل تعلیم و تربیت هستید و به ‌همین لحاظ به ‌انتخاب این کار پسندیده دست زده‌اید. لزوم فعال‌تر شدن بخش خصوصی در امر توسعه مدارس، الان احساس می شود. شرکت و حضور فعال بخش خصوصی در امر مدرسه سازی و آموزش و پرورش، امری است که باید بیش از گذشته مورد تشویق قرار گیرد و دولت از آن حمایت می‌کند. امیدوارم با تلاش همه جانبه مسئولان و مردم، حرکت خداپسندانه نوسازی و تجهیز مدارس، برای رشد و شکوفایی نسل جوان انقلاب گسترش یابد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.