خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • سه شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۷۰

 سه‌شنبه 3 اردیبهشت |  8 شوال 1411 23 آوریل 1991

 

ساعت هفت و نیم به دفترم رسیدم. ساعت نُه صبح، جمعی از مسئولان جامعه اسلامی دانشجویان آمدند. هدف و مشی خود را گفتند و برای فعالیت‌هایشان استمداد کردند. از انحصارطلبی دفتر تحکیم وحدت و حمایت آن‌ها از سوی وزارت علوم گله داشتند. برای آن‌ها صحبت کردم و قول بررسی کمک دادم.[1]

[آقای ویلیام گونته]، رئیس مجلس سیرالئون آمد. نامة رئیس‌جمهورشان را آورد و برای دفاع در مقابل خطر حمله شورشیان لیبریایی به کشورشان استمداد کرد؛ قول کمک دادم.

اعضای هیئت مدیره جامعه الزهراء (س) آمدند. گزارش وضع تحصیلی خانم‌ها را دادند و برای حل مشکلات استمداد کردند؛ قول کمک دادم. [آقای جبرائیل امینو]، وزیر نفت نیجریه آمد. نامة رئیس‌جمهورشان را آورد و از نقش ما در بحران خلیج فارس و مسئله عراق تمجید نمود و خواستار جدیت بیشتر برای ایجاد آرامش شد.

ظهر، محسن، [رئیس دفتر بازرسی رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به کره‌جنوبی را داد؛ تحت تأثیر موفقیت صنایع کره قرار گرفته است و پیشنهاد همکاری بیشتر دارد.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره آوارگان عراقی و پیشنهاد ایتالیا و فرانسه برای ایجاد اردوگاه در ایران یا عراق، بحث و تصمیم‌گیری شد. شب مجمع تشخیص مصلحت برای حل مشکل بازسازی جلسه داشت. [خانم دانیل میتران]، همسر رئیس‌جمهور فرانسه، مهمان عفت بود.

 

 

[1] - آقای هاشمی با برشمردن وظایف قشر دانشجو در یک جامعه اسلامی گفت: «شاید در گذشته این طرز فکر غلط وجود داشت که حرکات دانشجو باید همراه با روحیه پرخاشگری و منفی بافی باشد ولی این نوع تفکر خارج از مسیر اسلام است به‌ویژه اینکه دانشجویان باید جزو آگاه‌ترین اقشار یک جامعه باشند و در یک نظام اسلامی، دانشجو باید تابع حق باشد و براساس ملاک حق و باطل با منکر، مخالفت و معروف را تأیید نماید و نباید از محیط آزاد دانشگاه‌ها استفاده منفی شود. یکی از اهداف مهم انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها سالم‌سازی محیط دانشگاه‌ها برای رشد افکار اسلامی و سالم و ارائه آن در محیطی به‌دور از منفی‌بافی و پرخاشگری بود. دانشجویان می‌توانند سخنان حق‌شان را به‌صورت سالم بیان کنند و باید مقام ولایت‌فقیه را محور فعالیت‌های خود قرار دهند و نظرات و رهنمودهای نمایندگان محترم ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها می‌تواند ملاک خوبی برای مشروعیت فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور باشند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392