خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۷۰

جمعه 25 بهمن |  10 شعبان 1412 14 فوریه 1992

 

 امروز در خانه بودم. به اندازه کافی کار از دفتر آورده بودم که تمام وقت را پُر کرد. ظهر محسن و بچههایش اینجا بودند. برف خوبی هم باریده است.

عصر دکتر ولایتی، مدیران تشریفات، حفاظت، روابط عمومی وزارت امورخارجه و دفترم، برای تنظیم برنامه برگزاری اجلاس سران اکو[1] آمدند. از فردا عصر، سران اکو به ایران خواهند آمد. نحوه استقبال، بدرقه، مذاکرات، جلسات، تشریفات و بیانیهها تنظیم شد. همشیره‌زاده علی آمد. در دانشگاه اصفهان درس می‌خواند. از سهمیه رزمندگان است و به خاطر ضعف پایه تحصیلی، میخواهد به رشته‌ای آسان‌تر برود.

 

 

[1] - سازمان همکاری اقتصادی، به انگلیسی Economic Cooperation Organization، به طور مخفف اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند. این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‌ای - است، آغاز به کار کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت. پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، (Äقزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان ‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون نفر جمعیت و ۸، ۶۲۰، ۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران است.