خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۷۰

 دوشنبه 30 دی |  14 رجب 1412 20 ژانویه 1992

 

ساعت هشت و نیم به دفتر رسیدم. ساعت نُه صبح، مسئولین سازمان عقیدتی ـ سیاسی ناجا [=نیروی انتظامی جمهوری اسلامی] آمدند. آقای [محمدعلی] رحمانی گزارش داد و من هم صحبت کردم.[1] جمعی از وزیران و معاونان آمدند. راجع به برنامههای [سازمان همکاری اقتصادی] «اکو» برای آمادگی جهت سفر سران ترکیه و پاکستان، بحث و تصمیمگیری شد.

نمایندگان بانه و مریوان برای مسائل روستاییان مرزی و حق کارمندان منطقه جنگ‌زده آمدند. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. درباره قیمت تضمینی خرید محصولات دامی و اعاده شرکت [تهیه و توزیع] قطعات یدکی از وزارت بازرگانی به وزارت صنایع سنگین تصمیمگیری شد. شب فیلم «عطر گل‌یاس»[2] را [از تلویزیون] دیدیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «چنانچه روحانیت در آموزش عقیدتی - سیاسی نیروهای انتظامی موفق شود، بیمه‌ای برای نظام ایجاد کرده‌اند. اکنون موقعیت بسیار خوبی به‌وجود آمده که اهل علم، به‌عنوان معلمان دین و اخلاق برای توسعه و ترویج احکام نورانی اسلام، می‌توانند به نحو مطلوب از آن استفاده کنند. سیاست رژیم گذشته این بود که نیروهای نظامی و انتظامی، به عمق مسایل سیاسی و احکام الهی آشنا نشوند، زیرا در غیر این صورت، با رژیم مخالفت می‌کردند؛ به‌همین جهت آنان را از شرکت در جلساتی مانند تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه منع می‌کردند. نظام جمهوری اسلامی برای افسر، درجه‌دار و سرباز آگاه به مسایل دینی و سیاسی ارزش قایل است و اصولاً در نظام اسلامی، آگاهی کامل نیروهای مسلح از معارف اسلامی برای ما اهمیت زیادی دارد. نیروهای انتظامی باید برای حراست از گهر گران‌بهای انقلاب، افکار نورانی امام امت و نظرات بلند رهبری معظم انقلاب، با احساس مسئولیت مضاعف تلاش کنند و نقش روحانیت در ایجاد این احساس در نیروهای انتظامی، بسیار مهم و مؤثر است.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.

[2] - این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی بهمن زرین پور و بازیگرانی مانند داود رشیدی، اکبر زنجانپور، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺩﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ را روایت می کند ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻤﻨﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛردند و ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﻫﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻣﻲﻛﻨﺪ و با مشکلاتی مواجه می شود. این سریال محصول سال 1369 شبکه اول سیما است.