خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • شنبه ۲۸ دی ۱۳۷۰

 شنبه 28 دی |  12 رجب 1412 18 ژانویه 1992

 

ساعت هشت صبح صبحانه خوردم و با هلی‌کوپتر به دفترم رفتم. عفت و اقدس خانم در لتیان ماندند. بچهها برای کارهایشان و مدرسه فرزندان‌شان، همگی شب رفته بودند.

آقای [عبدالله] نوری، وزیر کشور آمد. گله مجمع روحانیون مبارز را به‌خاطر مطالب تندی که در بولتن خبری جامعه روحانیت مبارز، علیه بعضی از اعضای مجمع روحانیون درج شده، آورد؛ گفتم تذکر میدهیم. ضمناً گفتم به آن‌ها هم بگوید، گرچه بعضی از سران تندروها سکوت کردهاند، ولی تعدادی از رفقای تندترشان هنوز حرفهای نادرست و تندی میگویند؛ گفتم اصولاً باید فکری برای همه بولتن‌ها کرد.

روحانیون اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران از سراسر شهر آمدند. آقای [علی اکبر] ناطق نوری، صحبت کوتاهی کرد و مداحی در مدح امیرالمؤمنین، شعر خواند.

من هم صحبت مفصلی درباره اوضاع کشور، منطقه، دنیا و شرایط ما و انقلاب و مقتضیات زمان و انتخابات ایراد کردم.[1]

آقایان [محمدرضا] مهدویکنی و [محی الدین] انواری آمدند. ماشینهای تندرو و حفاظتی آن‌ها را گرفتهاند. قرار شده پیکان بگیرند. آقای [عطاءالله] مهاجرانی آمد و گزارش سفر به سوریه، لبنان و اردن را داد.

عصر تا ساعت چهار و نیم، کارها را انجام دادم. سپس به محل سد لتیان رفتیم. بعضی از بچهها هم آمدند. خبر رسید که حکام الجزایر، سفیر ما را احضار و از برخوردهای ما اظهار نارضایتی کرده و گفتهاند که میخواهیم به‌عنوان اعتراض، سطح روابط را پایین بیاوریم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان منادی حق، بدون مهابا از حق دفاع می‌کند و مدافع راه انبیا و ارزش‌های واقعی بشریت است. در گذشته، اولویت اول توجه غرب به شوروی و مارکسیسم بود، اما اکنون توجه آنان به منطقه ما که مهمترین نقطه دنیاست، معطوف شده است؛ زیرا انقلاب اسلامی جای خود را در جهان باز کرده است، لذا جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن این خصوصیات فوق‌العاده، دوره حساسی را می‌گذراند که باید بسیار مراقب بود و عاقلانه برخورد کرد و با وحدت و همدلی و هوشیاری، وضعیت داخلی کشور را استحکام بخشید. نباید با حرف‌های نادرست، شعارهای بی‌جا و بهانه‌دادن به‌دست دشمنان اسلام، موقعیت فعلی را که از الطاف الهی به‌شمار می‌رود، از دست داد. تدبیر سیاسی در میان امواج پرشور و احساسات، کار دشواری است که باید با کنترل نفس، هنرمندانه از عهده آن برآییم. باید با وحدت و هماهنگی هرچه بیشتر مسئولان، دولت و مجلس و تحت هدایت رهبر معظم انقلاب با قدرت، کشتی نظام را در اقیانوس پُرتلاطم دنیا به‌حرکت درآورده و به پیش ببریم و این وعده خداوند است که به کسانی که در راه او تلاش کنند، نصرت خود را شامل خواهد کرد. باید با برنامه‌ریزی صحیح و به‌تدریج، زندگی مردم را اصلاح کرد و کمبودها را از بین برد تا به روزی برسیم که منابع کشور را هر چه بیشتر در خدمت مردم بکار گیریم. باید با بهره‌گیری از تکنیک، در اجرای طرح‌های صنعتی به‌سمت استقلال اقتصادی برویم و از این جهات خود را غنی کنیم تا در عرصه رقابت علمی و صنعتی جهان عقب نمانیم. ما همچنان که برای اداره زندگی مردم و پیشرفت صنعت و تولید کشور تلاش می‌کنیم، باید به‌امور فرهنگی آنان نیز اهتمام ورزیم. هدف ما اجرای احکام اسلام و تعبد است؛ مواظب باشیم، از مردم بیش از آنچه اسلام سهله و سمحه (آسان و بخشنده) می‌خواهد، نخواهیم که مردم از سعه‌صدر اسلامی برخوردار باشند. اتحاد جامعه ما، امروز بیش از هر زمان دیگری، ضروری و مسلم است و امیدواریم با وحدت کامل تمامی مسئولان و روحانیت، مسأله مهم انتخابات را به خوبی به‌پایان ببریم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.