خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۷۰

 

پنج‌شنبه 26 دی |  10 رجب 1412 16 ژانویه 1992

 

 تا ساعت نُه صبح کارها را انجام دادم. اعضای سازمان فداییان اسلام، به مناسبت سالگرد شهادت سرانشان آمدند؛ برایشان صحبت کردم.[1] آقای [سیدمنصور] رضوی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور]، برای امور جاری آمد.

آقای [غلامحسین] محسنی [اژه ای]، قاضی شرع دادگاه انقلاب آمد. درباره وضع دادگاه‌ها و قضات و مواضع بعضی از آن‌ها و تندروی‌های بعضی از افراد وزارت اطلاعات گزارش‌هایی داد.

عصر تا ساعت چهار و نیم کارها را انجام دادم. برای استراحت، با اتومبیل به محل سد لتیان رفتیم. مغرب رسیدیم و تا آخر شب، بعضی از بچهها هم رسیدند. عفت و اقدس خانم، خواهرش، قبل از من رسیده بودند.

 

 

[1] - آقای هاشمی در این دیدار، حضور یاران شهید نواب صفوی را موجب زنده نگه‌داشتن یاد پیشتازان حکومت اسلامی دانست و گفت: «شهدای فداییان اسلام، حق زیادی بر تاریخ اسلام دارند. آنها در شرایط دشواری، حرکت بزرگی را آغاز کردند که بسیار ارزشمند بود. ابتکار مبارزه مسلحانه فداییان اسلام، کاری بزرگ، فداکارانه و الهام‌بخش و حماسی بود. به‌خاطر تعبد فداییان اسلام، اکنون پس از گذشت ده‌ها سال از آن زمان، خرده‌گیران نمی‌توانند نقطه ضعف قابل توجهی را مطرح کنند. یکی از ویژ‌گی‌های فداییان اسلام، تابع بودن آنان به‌ اسلام و احکام است. زمانی که نواب صفوی ندای اسلام را سر داد، مارکسیسم در اوج قدرت بود و تنها جرقه‌هایی از نهضت اسلام دیده می‌شد، اما امروز بنای مارکسیسم فروریخته و دوران رشد و شکوفایی اسلام است. امروز در تحولات الجزایر، منابع خبری استکبار به‌طور هماهنگ، تبلیغات گسترده‌ای را علیه مسلمانان این کشور آغاز کرده اند تا وجهه روحیه اسلامی را در آنجا بشکنند، اما موفق نشدند و مردم مسلمان الجزایر، با پیروزی در انتخابات، تبلیغات استکباری را خنثی کردند. جریانات اخیر الجزایر، یک افتضاح سیاسی و حیثیتی برای مدعیان حقوق بشر و دموکراسی بود. رسانه‌های غربی که فکر می‌کنند منادیان آزادی هستند، الان چه چیزی برای عرضه به خوانندگان خود دارند؟ آنها باید به‌طور صریح اعتراف کنند که دموکراسی را برای مسلمانان و مردم مستقل و مخالف استکبار نمی‌خواهند که این خود یک رسوایی است و یا این ایده قرون وسطایی را مطرح کنند که مردم باید تابع فکر چند نفر باشند. مساله الجزایر، یک آزمایش تاریخی است که مدعیان آزادی و دموکراسی در این امتحان مردود شدند و واقعاً سرشکسته‌اند.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های‌سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392.