خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

  • جمعه ۱۳ دی ۱۳۷۰

جمعه 13 دی |  26 جمادی الثانی 1412 3 ژانویه 1992

 

 در خانه بودم. کار زیادی نبود. یک جزوه درباره منظومه شمسی و نیز خاطرات [ابوالحسن] ابتهاج[1] و گزارشها را مطالعه کردم.

عفت تب داشت. فائزه و فاطی ناهار آمدند. عصر محسن هاشمیان و عباس فرحبخش آمدند و توضیحی درباره وضع صدور پسته و عملکرد کارخانه بستهبندی پسته در آلمان دادند و از روند اوضاع اقتصادی کشور اظهار رضایت نمودند.

محسن [هاشمی، مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب] آمد. درباره کامپیوتری کردن خاطرات و آثار من توضیحاتی داد و مشورت کرد. همچنین از مشکلات صادر کنندگان به شوروی سابق گفت. کاظم هاشمیان آمد. از سختگیری در بنادر، در ارتباط با گرفتن هزینه از کشتی‌های ماهیگیری به صورت ارزی، شاکی بود.

در اخبار، مخالفت احزاب سوسیالیست و لیبرال الجزایر، با حکومت اسلامی که ممکن است به‌زودی براثر انتخابات اخیر به‌وجود آید، قابل توجه است.

 

 

[1] - ابوالحسن ابتهاج (1278-1377)، پایه‌گذار سازمان برنامه و بودجه در ایران بود. وی در فاصله سال های 1332 تا 1337 مدیرعامل سازمان برنامه بود. همچنین از سال 1320 به مدت هفت سال مدیرعامل بانک ملی ایران بود. وی مدتی را به علت مخالفت با محمدرضا شاه پهلوی، زندانی شد. ابتهاج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به خارج از کشور مهاجرت کرد و در سال 1377 در لندن درگذشت. کتاب «خاطرات ابولحسن ابتهاج»، توسط انتشارات علمی در 900 صفحه منتشر شده است.