خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1370؛ کتاب سازندگی و شکوفایی

• پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۷۰

پنج‌شنبه 29 فروردین |  3 شوال 1411 18 آوریل 1991

ساعت هفت صبح به پادگان ارتش رفتیم و در مراسم صبحگاه نیروهای مسلح شرکت کردم و به مناسبت روز ارتش صحبت کوتاهی نمودم.[1] بخشی از رژه را دیدیم. از آنجا برای افتتاح مرکز جدیدالتأسیس صداوسیما، در یکی از ارتفاعات باصفای شهر رفتیم. بزرگترین استودیو تولید برنامه کشور، به همت متخصصان داخلی ساخته شده است.

به کارخانجات مخابرات رفتیم. مهندس [محمد] غرضی، [وزیر پست و تلگراف و تلفن] توضیح داد. از چند سالن ساخت تلفن و مراکز مخابرات بازدید کردیم؛ جالب است. در جمع کارکنان صحبت کوتاهی کردم.[2] زن و مرد، خیلی با روحیه و پُرشور بودند.

برای بازدید از مرکز الکترونیک صنایع نظامی رفتیم. شهرک صنعتی، قبل از انقلاب طراحی و شروع به اجرا شده و بعد از انقلاب نیمه‌کاره رها شده است. بخشی از آن تکمیل شده و قسمت اعظم رها شده؛ مرکز مهمی است. از چند سالن

بازدید کردیم. بهینه‌سازی رادارهای توپ‌های اورلیکن، عملیاتی کردن رادارهای A.P.S.F، دوربین‌سازی، قطعه‌سازی، مونتاژ بی‌سیم‌ها و تلفن‌ها و سایر منصوبات و... انجام می‌شود. برای کارکنان صحبت کوتاهی نمودم. ناهار خوردیم و به استانداری برگشتیم.

ساعت چهارونیم بعد از ظهر، جلسه‌ای با نمایندگان استان داشتیم. خواسته‌ها را مطرح کردند. جهت سخنرانی برای مردم به شاهچراغ رفتیم؛ اجتماع عظیم و بی‌سابقه‌ای بود. حرم حضرت احمدبن موسی (س) را زیارت کردیم. [آیت‌الله محی‌الدینی حایری شیرازی]، امام‌جمعه خیرمقدم گفت و من صحبت کوتاهی کردم. به خاطر شلوغی و ازدحام، صحبت را کوتاه کردم[3].

از آنجا به سوی مقر جانبازان حرکت کردم. در خیابان‌ها مردم احساسات گرم و پرشوری ابراز می‌کردند که به نظر همراهان، در شیراز بی‌سابقه است. نماینده جانبازان، نیازها را گفت و من صحبت تسلیت‌آمیزی نمودم. به دفتر امام‌جمعه شیراز رفتیم. با ائمه جمعه استان ملاقات داشتیم. خواسته‌ها را مطرح کردند. در جمع روحانیون استان سخنرانی کردم. شام خوردیم و به مقر آمدیم و خوابیدیم؛ خیلی خسته بودم.

بین نماز مغرب و عشا، زلزله‌ای به قدرت 3/5 ریشتر، شیراز را لرزاند. نماز عشا را در حیاط استانداری خواندیم.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نیروهای مسلح ما متشکل از سپاه پاسداران، بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی در ده سال گذشته محور حرکت و تلاش جامعه ما بوده‌اند. امروز که دوران بازسازی است، ترمیم خرابی‌ها و تأمین آینده مردم در اولویت است. نیروهای مسلح باید ضمن حفظ آمادگی به تعمیق آموزش‌ها و تنظیم علمی و اساسی امکانات پشتیبانی بپردازند و در همان حال در مرزهای خطرخیز کشور حضور مؤثر داشته باشند تا فرصتی به دست بدخواهان داده نشود.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در زمان ما ارتباطات حرف اول را می‌زند و ارزش ارتباطات در مبادله اطلاعات است. شما متخصصان و کارکنان این مرکز افراد مؤثری هستید و خوشبختانه می‌بینم محیط باطراوتی دارید که این در پیشرفت کار مؤثر است. ‌صنایع‌الکترونیک نقشی مهم در زندگی و سرنوشت ما دارد. زندگی امروز دنیا نیاز شدیدی به ارتباطات دارد و ارتباط با وجود مخابرات کاربرد می‌یابد و حداقل تأثیر کار شما صرفه‌جویی در وقت است. ما می‌دانیم که کارها بالاتر از حد توان و ظرفیت ماست، ولی این یک صنعت نو است و شما باید در آینده به جایگاه مناسب در این صنعت برسید. امروز برتری در صنعت جهان، از هر جهت به صنایع الکترونیک بستگی دارد و شما هم باید سعی کنید در این مقوله عقب نمانید.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392

[3] - در این سخنرانی، آقای هاشمی در سخنان امیدبخشی، برنامه های سازندگی در استان فارس را تشریح کرد و گفت: «حدود ده سد بر روی رودخانه‌ها برای مهار آب‌ها پیش‌بینی شده است که کارهای اجرایی چهار سد آن امسال شروع خواهد شد. کشیدن بزرگراه و راه‌آهن به مرکز کشور از استحقاقات مسلم این استان است. کشیدن راه قابل قبولی به سواحل خلیج فارس که هم خلیج فارس و هم کشورهای جنوب خلیج فارس را پوشش دهد، از نیازهای اساسی این استان است. بسیاری از مردم این استان که در جنوب خلیج فارس کار می‌کنند ذخایر گران‌بهایی برای انتقال ثروت در نتیجه کار و تلاش‌شان به این استان هستند. ایجاد خط کشتیرانی از طریق سواحل نزدیک شما به جنوب خلیج فارس در برنامه ماست و توسعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فنی نقطه قابل توجهی برای استان شما در برنامه کشور است.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های سال 1370»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1392